Beviljat medlemsskap för delägare i bostadsrätt

Hej, jag skulle vara tacksam att få en tolkning av följande paragraf:

HSB NORMALSTADGAR

§ 6 ANDELSFÖRVÄRV

Den som förvärvat andel i bostadsrätt till bostadslägenhet ska beviljas medlemskap om bostadsrätten efter förvärvet innehas av makar, sambor eller andra med varandra varaktigt sammanboende närstående personer.

Min tolkning är att bostadsrätten efter förvärvet ska innehas till 100%.

Eller kan det räcka med att inneha endast, låt oss säga 10% och en avlägsen släkting, som bor i en helt annan del av landet än där bostadsrätten ligger, innehar 90%.

Lawline svarar

Hej och tack för att du kontaktat Lawline!

Paragrafen tar sikte på när någon köper andel i bostadsrätt. Andel betyder att man har en del i ägandet, och alltså inte 100 %. Man kan jämföra det med att äga 1 aktie i ett aktiebolag som består av 100 aktier. Du äger då en andel i bolaget, som utgör totalt 1 % av bolaget. Det räcker alltså med att öga 10 %, då paragrafen inte har någon lägre gräns på ägande.

Dock kan inte en avlägsen släkting bofast på annan ort äga resterande 90 %. Det paragrafen tar sikte på är när t.ex. sambos väljer att flytta in i en av parternas bostadsrätt och erbjuder den andra att köpa in sig i bostadsrätten. Denne ska då få beviljat medlemsskap i bostadsrättsföreningen. Båda två måste alltså vara bosatta på adressen och ha som avsikt att använda bostadsrätten som ett gemensamt hem, antingen som makar, sambos eller varaktigt sammanboende personer.

Väl mött!

Sofia NygrenRådgivare