Bevis när någon förtalat annan person

Om en militär anklagas för att ha olovligt tillskansat sig drivmedel men egentligen handlar det om kränkande särbehandling då den som anklagar och anmäler egentligen bara försöker " sätta dit personen ifråga . Om denna person bevisligen sätt i system att anmäla kollegor för minsta småsak , även om det han påstår saknar grund. Borde inte det vara till fördel för den anklagade ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förtal

Förhåller det sig så, att en person säger saker till andra för att någon ska utsättas för missaktning eller för att framstå som klandervärd, kan personen ha gjort sig skyldig till brottet "förtal" (5 kap. 1 § brottsbalken).

Åtgärd

I de fall det förekommit ärekränkningsbrott, väcker åklagare endast åtal i särskilda fall. Alternativet är att den utsatte kan väcka tala såsom målsägande (5 kap. 5 § brottsbalken). Denne bestämmer själv om åtal ska väckas. Skulle åtal väckas så har den som väcker talan bevisbördan, det vill säga att det är den som väcker talan som måste bevisa att personen har begått brottet. Det är viktigt att tänka på, att du riskerar att få betala rättegångskostnaderna om du förlorar målet. Finns det, som du säger, bevis för att personen satt "i system" att utsätta människor för andras missaktning, kan det vara enklare att bevisa att personen gjort sig skyldig till förtal. Det går dock inte att säga med säkerhet att man vinner en sådan tvist. Men när det gäller att rättfärdiga den utsatta personen, bör de bevis du menar finnas, vara fördelaktiga.

Det finns alltid möjlighet att upprätta en polisanmälan.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare