FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/11/2014

Bevisfråga vid olovlig körning

Hej

Min fråga till er är om det räcker som bevis att filma någon som kör olovligt?

Anledningen till denna fråga är att vi i området där jag bor har problem med ungdomar i 15 års åldern som kör bilar genom området fram och tillbaka utan körkort.

Lawline svarar

Att köra bil utan giltigt körkort anses utgöra olovlig körning enligt 3 § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Det går inte att bedöma utifrån din fråga om ditt bevis kommer att anses vara tillräckligt, om gärningsmannen kan identifieras torde det finnas en stor sannolikhet att beviset leder till en fällande dom.

Med vänlig hälsning,

Sina AminiRådgivare