Bilbränder

Hej Jag undrar vilka lagar gäller för de som bränner bilar i Stockholms förorter och kastar sten mot polis? Däremot så känns det att de finns brist i dessa lagar, kan du som advokat berätta lite och de lagarna och bristerna?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

I Sverige är man straffmyndig vid 15 års ålder och enligt brottsbalken 1:6 får man inte dömas till påföld för brott som begåtts innan 15 års ålder.

12:e kapitlet i brottsbalken reglerar skadegörelsebrott och där stadgas i 12:1 att den som förstör eller skadar egendom döms till böter eller fängelse i högst ett år.

I straffrätt är det åklagaren som har bevisbördan och inom straffrätten är beviskravet satt högt då risken för att döma någon felaktigt ska vara så liten som möjligt.

Mvh,

Susanne CermeniusRådgivare