Binder en muntlig överenskommelse med en tidigare hyresvärd även den nya hyresvärden?

Hej vi ingick ett muntligt avtal med vår förra hyresvärd ang förråds plats på en vind. Nu vill vår nya hyresvärd att vi ska tömma vinden och bara använda det andra förrådet. Men vi har alltid haft två och på hyreskontraktet står bara förråd. Men muntligt har vi alltid haft två. Hur fungerar det? Mvh

Lawline svarar

Hejsan! Tack för att du vände dig till Lawline med din fråga.

Vad är problemet?

Jag tolkar det som att du undrar över hur giltigheten av ert muntliga avtal ser ut i förhållande till er nya hyresvärd. När det kommer till frågor om avtalstolkning är det avtalslagen som man vänder sig till.

Den muntliga överenskommelsen med den förra hyresvärden

Utifrån den information du har angett i din fråga tolkar jag det som att ni hade en muntlig överenskommelse om två förråd; ett på en vind och ett annat vid en sedvanlig förrådsplats. Som huvudregel gäller det att muntliga avtal är giltiga under förutsättning att de accepteras omedelbart (3 § andra stycket avtalslagen). Det verkar alltså som att den muntliga överenskommelsen med den förra hyresvärden var ett giltigt avtal.

Är den muntliga överenskommelsen med den förra hyresvärden bindande även för den nya hyresvärden?

En stark huvudregel är att ett avtal enbart binder parterna som nedtecknar det. Enbart i vissa situationer tar en ny part "över" avtalet från en gammal part. I erat fall är ett sådant övertagande aktuellt när det kommer till byte av hyresvärd. Däremot så tar den nya hyresvärden endast över det som skriftligen stadgas i hyresavtalet. Den muntliga överenskommelsen som ni hade med den tidigare hyresvärden ses i detta fall som ett "tillägg" i det redan existerande hyresavtalet, som den nya hyresvärden inte har en skyldighet att iaktta.

Om du känner dig osäker på hur du kan gå vidare med din fråga rekommenderar jag dig att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Hoppas du fick svar på din fråga! Skriv annars en kommentar så ska jag förtydliga så gott jag kan.

Med vänliga hälsningar,
Adam RajabRådgivare