FrågaFAMILJERÄTTBodelning29/04/2023

Blir en gemensam bostad samboegendom om samborna bott i bostaden länge?

Jag flyttade till min sambos bostadsrätt som han köpte själv och osäker om den är samboegendom. Har bott hos honom i 20 år på den adressen. Han har skrivit ett testamente att jag får 100% lägenhet om han dör. Om jag separerar ifrån honom, gäller testamentet om jag begär bodelning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Omständigheter

Som jag tolkar dem omständigheterna du lämnat så köpte din sambo sin bostad innan det att ni flyttade ihop och kommer utgå från det när jag besvarar frågan. Jag kommer utgå från sambolagen (SamboL) när jag besvarar frågan.

Hur blir en eventuell bodelning om ni separerar

Vid en eventuell bodelning så ska det som räknas som samboegendom delas lika mellan er (8 § första stycket SamboL). För att eran lägenhet ska räknas som samboegendom så ska den ha förvärvats i syfte att gemensamt brukas (3 § SamboL). Utifrån omständigheterna du lämnat verkar det som han köpt bostaden innan du flyttade in och om så är fallet räknas den inte som samboegendom, förutsatt att han inte köpte den för att vara eran gemensamma bostad.

Skulle ni separera skulle inte testamentet påverka något inom eran bodelning då det endast blir relevant vid din sambos död.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Elias BergmanRådgivare