Blir en medlåntagare automatiskt delägare i bostadsrätt?

Hej!

Blir man per automatik delägare i en bostadsrätt för att man blir medlåntagare och undertecknar ett pantbrev i bank på ett redan befintligt bolån där ägaren sedan innan ensam köpt bostadsrätten från början.

Det finns även ett samboavtal om att bostaden ej ska tillfalla medlåntagare utan ägs av den person som först köpt bostaden.?

mvh

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Nej, en person blir inte per automatik delägare i en bostadsrätt när personen blir medlåntagare. För att bli delägare krävs att ett överlåtelseavtal, som stipulerar vilken procentuell andel som du äger, lämnas in till bostadsrättsföreningen i samband med en ansökan om medlemskap i bostadsrättsföreningen. När godkännandet av medlemskapet sker noterar bostadsrättsföreningen ägarskapet i sina dokument.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare