Blir jag ersättningsskyldig för byte av lås och nycklar till min hyresrätt?

Min sambos nycklar blev stulna på jobbet, så vi blev tvungna att byta lås och nycklar till vår hyresbostad. Hyresvärden anser att vi ska betala för detta, trots att det berodde på en stöld. Vi får inte ersättning via hemförsäkringen, då låsbyte i en hyresrätt tydligen är ett undantag i deras villkor. Finns det något vi kan göra eller har vi inget annat val än att själva stå för kostnaden? Har vi rätt att få ersättning från min sambos arbetsplatsförsäkring? Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga såsom att du undrar om ni måste stå för kostnaden av låsbyte samt om ni kan få ersättning från din sambos arbetsförsäkring. För att besvara din fråga kommer Jordabalken (JB) att användas.

Försäkring

För att veta vilka förmåner och villkor du har i din arbetsförsäkring måste du läsa avtalet. Jag rekommenderar att du kollar över kontraktet och pratar med HR samt fackansvariga, om det finns på arbetsplatsen, för eventuell ersättning den vägen.

Låsbyte

Som hyresgäst har du vårdplikt och ansvarar för eventuella skador som du har orsakat genom vållande eller vårdslöshet i hyresrätten (12 kap 24 § 1 stycket JB). Här inbegrips även nycklar som har försvunnit. Så länge du inte hade nycklarna på din person och du blev bestulen på dem därifrån anses det som att du av vårdslöshet blivit av med nycklarna och orsakat skada på hyresrätten. Säg att du hade nycklarna i jobbets omklädningsrum och de blev bestulna därifrån. Du har då inte haft kontroll över dem och därför anses det vårdslöst. Du blir då ersättningsskyldig för skadan, dvs för förlusten av nycklarna och här kan även byte av lås inbegripas (12 kap 24 § 1 stycket JB). Jag kan råda dig att också läsa ditt hyreskontrakt för att se om det står något specifikt gällande detta. Hyresvärden kan inte heller kräva vad som helst av dig även om du är ersättningsskyldig. Tex byte av lås till allmänna platser, såsom tvättstuga, har inte ansetts rätt. Ersättningen ska vara inom en rimlig summa.

Hoppas detta besvarar din fråga!

Med vänlig hälsning,

Olivia LövgrenRådgivare