Blir man underrättad av föräldrars dödsfall och vad händer med arvet?

Om mina båda föräldra som är gifta bor ihop och delar på allt. Om någon av dem skulle dö skulle jag då bli underrättad då om dennes bortfall. Jag är det enda barnet dem har. Jag förstår att den andra partnern ärver allt, dem har tagit avstånd från mig för ca 10 år sedan för att skydda sin gemensamma alkoholism det enda jag undrar över är om jag blir underrättad om någon av dem avlider.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Jag tolkar frågan som om du undrar om du får information ifall någon av dina föräldrar avlider. Jag kommer även att redogöra för vad som gäller för själva arvet. Jag kommer att besvara frågan med hjälp av ärvdabalken (ÄB).

Bouppteckning:

När en person har avlidit ska en bouppteckning förrättas inom tre månader (20 kapitel. 1 § ÄB). Detta är en skriftlig handling där skulder och tillgångar som den avlidne haft vid dödsfallet ska redovisas, se 20 kapitel. 4 § ÄB. Detta försättas på en boupotäckningsförättning som är ett möte där alla dödsbodelägare kallas.

Eftersom att du är arvinge till dina föräldrar enligt den legala arvsordningen (se 2 kapitel. 1 § ÄB) kommer du att kallas till denna förrättning. Detta kommer att ske oavsett om du har kontakt med dina föräldrar eller inte.

Hur blir man kallad?

Enligt 20 kapitel. 2 § ÄB så är det den dödsbodelägare som har egendomen i sin vård, en boutredningsman eller en testamentsexekutor som kallar till förrättningen. Finns ingen av ovanstående kan annan bli ansvarig att förmedla om dödafallet, exempelvis en sambo enligt 18 kapitel. 2 § ÄB.

Man får som dödabodelägare välja om man vill delta men däremot måste den ansvariga kalla alla till förrättningen. Detta eftersom att om en deltagare avviker så ska detta bifogas som bevis i bouppteckningen (20 kapitel. 3 § andra stycket ÄB).

Arvet:

Du skriver i din fråga att andra make  ärver allt, vilket inte riktigt stämmer. Eftersom att du är det enda barnet så räknas du som bröstarvinge enligt den legala arvsordningen (2 kapitel. 1 § ÄB). Detta innebär att du kommer att ärva dina föräldrar. Enligt 3 kapitel. 2 § ÄB kommer däremot arvet tillfalla den andra maken eftersom du anger att de är gifta. Detta görs med fri förfoganderätt. Det innebär att den andra får förfoga över egendomen förutom att testamentera bort den eller ge bort en väsentlig del som gåva. Till denna del har du en så kallad efterarvsrätt vilket enkelt förklarat innebär att den del som innehas med fri förfoganderätt kommer att tillfalla dig.

Det enda som skulle kunna göra att den andra maken ärver mer är genom ett testamente. Observera däremot att du som bröstarvinge alltid har rätt till din laglott. Din laglott är en halv arvslott enligt 7 kapitel. 1 § ÄB. För att få ut denna del vid en eventuellt borttestamenterad egendom gäller det att du jämkar inom sex månader från delgivning av testamentet (se 7 kapitel. 3 § 3 stycket ÄB).

Slutsats:

När någon av dina föräldrar avlider är du arvinge. Du kommer därmed att bli en dödsbodelägare i dödsboet vilket innebär att du ska kallas till förättningen. Detta sker oavsett om du har tagit avstånd eller ej från föräldrarna.

Vad gäller arvet så finns det två saker som kan ske. Det ena är att egendomen inte är borttestamenterad och då är du den enda arvingen, däremot kommer arvet tillfalla den andra maken tills denne avlider och då kommer du att få ut din del som efterarv. Det andra är att egendomen är borttestamenterad och då har du rätt till din laglott om du begär jämkning.

Hoppas du fick svar på din fråga och vid nya funderingar är du välkommen att höra av dig till oss på Lawline igen.

Hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare