FrågaFAMILJERÄTTBodelning21/01/2022

Blir min bostadsrätt som jag ägde innan mitt äktenskap giftorättsgods?

Hej!

Jag är sedan 10 år tillbaka ägare av en bostadsrätt. Förra året gifte jag mig. Vi har inte skrivit något äktenskapsförord. Jag undrar ifall den bostadsrätt som jag äger nu räknas som giftorättsgods? Styrelsen i min bostadsrättsförening menar att min maka skall skrivas in som medlem i föreningen iom. att vi är gifta och bostadsrätten räknas som giftorättsgods. Vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om äktenskap och bodelning finns i äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad är giftorättsgods?

Varje make råder över sin egen egendom och svarar för sina egna skulder under äktenskapet (1 kap. 3 § ÄktB). Det är först vid en bodelning som egendom kan klassas som giftorättsgods. I en bodelning ingår makarnas giftorättsgods (10 kap. 1 § ÄktB).

Lagen uttrycker att allt som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Även egendom som man ägt innan äktenskapet blir giftorättsgods vid en bodelning om det inte är villkorat på något av nedan sätt att det ska vara enskild egendom.

Vad är enskild egendom?

Enskild egendom är (7 kap. 2 § ÄktB)

egendom som är enskild enligt äktenskapsförordegendom som en make har fått i gåva med villkoret att den ska vara enskild,egendom som en make har fått genom testamente med villkoret att den ska vara enskild,egendom som en make har ärvt och som enligt testamente ska vara enskild,egendom som en make fått genom förmånstagarförordnande vid livförsäkring, olycksfallsförsäkring, sjukförsäkring eller pensionssparande enligt lagen (1993:931) om individuellt pensionssparande som tecknats av någon annan än den andra maken med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,

Jag tolkar det som att du inte fått bostadsrätten genom varken arv, testamente eller gåva. Du nämner även att ni inte skrivit äktenskapsförord. Det innebär att bostadsrätten inte är enskild egendom, utan giftorättsgods vid en eventuell bodelning (7 kap. 1 § ÄktB).

Giftorättsgods fördelas mellan makar vid en bodelning

Vid en eventuell bodelning ingår bostadsrätten (10 kap. 1 § ÄktB). Det innebär att värdet av bostadsrätten ska fördelas lika mellan makarna (11 kap. 3 § ÄktB).

För att två makar ska äga en bostadsrätt krävs att båda skrivit under upplåtelse- eller överlåtelseavtalet. Det framgår av din fråga att du äger lägenheten och jag utgår därför från att enbart du har undertecknat avtalet. Din maka är inte delägare till bostadsrätten under äktenskapet men vid en eventuell bodelning har hon rätt till hälften av värdet av bostadsrätten.

Hoppas du fått svar på din fråga. Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Nilufer NouriRådgivare