FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/09/2019

Blommor till en intagen

Hej!

Jag undrar om någon som är häktad med restriktioner (inte fulla restriktioner)får ta emot blommor som levereras med bud

?

Mvh Åsa

Lawline svarar

Hej.

Vad en intagen i ett häkte och inte regleras i många typer av rättskällor. Först och främst finns 2 kap. 11 § Häkteslag, denna föreskriver att "En intagen får ta emot och inneha böcker, tidskrifter, tidningar och andra personliga tillhörigheter som inte kan äventyra ordningen eller säkerheten." Frågan här är såklart om blommor skulle äventyra ordningen eller säkerheten på häktet. Kriminalvården har vidare ett eget regelverk som de utgår ifrån vid bedömningsfrågor i sådana frågor, dessa kallas föreskrifter och för häktet finns "FARK häkte".

Under kommentarerna till 2 kap. 11 § Häkteslag räknas ett antal olika objekt som både som förutsättning eller efter individuell prövning skulle godtas som en personlig tillhörighet. Tyvärr nämns inte växter vidare utan bör tolkas som objekt den intagne inte rimligen bör mottaga på sitt bostadsrum.

På Kriminalvårdens hemsida under fliken "123 frågor" # 35 har man uttalat sig specifikt om blommor i en cell och säger "De allra flesta får inte ha blommor på rummet. Vad man får ha i sitt rum beror på vad man är dömd för, hur hög säkerhet fängelset har och på hur den intagna är som person. Men ingen får till exempel ha något som kan användas som vapen eller något som försvårar behandlingen eller gör det svårare att anpassa sig till livet ute i samhället.".

Avslutningsvis hittar jag inga rättsfall där just blommor i cellen på ett häkte har prövats, vilket gör det oerhört svårt att bedöma ärendet i din situation. För att vara säker skulle jag rekommendera att du tar kontakt med t.ex ett vakthavande befäl på häktet och ställer frågan direkt. Inte bara själva innehavet skulle kunna anses vara ett problem, utan att de levereras med bud, vilket innebär att budet fysiskt skulle behöva komma in på häktet. Detta är någonting som kriminalvården är extremt återhållsamma till att godkänna och kanske görs det en annan bedömning om du själv lämnar blommorna.

Hoppas detta gav dig svar på din fråga!

Victor StrömwallRådgivare