Bodelning, arv och testamente

Hej,jag är gift med x som har 4 särkullbarn. Jag har inga barn. Vi har skrivit ett äktenskapsförord där min lägenhet är enskild egendom och hans hus är enskild egendom. Vi har ett fritidshus gemensamt .Ivårt testamente står det att X egendom tillfallar hans bröstarvingar..Vad får jag kvar? MVH

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om din make skulle avlida före dig ska det, till att börja med, ske en bodelning mellan dig och min makes dödsbo, vilket regleras i 9 kap 1 § och 1 kap 5 § äktenskapsbalken (ÄktB), se https://lagen.nu/1987:230. I bodelningen skall ert giftorättsgods ingå, 10 kap 1 § ÄktB. Giftorättsgods är all egendom som inte blivit enskild egendom genom bl.a. äktenskapsförord, 7 kap 1-2 §§ ÄktB. I ert fall verkar det som att fritidshuset utgör giftorättsgods. I bodelningen kommer alltså fritidshuset och eventuell annan egendom som inte utgör enskild egendom, såsom möbler, banktillgodohavanden, aktier osv, att ingå. Vid bodelningen räknar man ihop vardera makens giftorättsgods, gör avdrag för de skulder maken har och därefter lägger man samman giftorättsgodset och delar det lika dig och din makes dödsbo, 11 kap 1-3 §§ ÄktB.

När bodelningen är gjord skall din makes kvarlåtenskap fördelas mellan hans arvingar. Närmaste arvingarna är den avlidnes barn, s.k. bröstarvingar, 2 kap 1 § ärvdabalken (ÄB), se https://lagen.nu/1958:637.  I ert fall finns det även ett testamente som anger att din makes kvarlåtenskap ska tillfalla hans barn.

För att besvara din fråga så kommer du, om din make avlider, att genom bodelning få hälften av er egendom som utgör giftorättsgods (efter eventuella avdrag för din och din makes skulder).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Linda OlssonRådgivare