FrågaFAMILJERÄTTBodelning01/09/2023

Bodelning innan skilsmässa

Hej Kan man göra bodelning innan skilsmässan är genomförd/registrerad?

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga och tack för att du vänder dig till Lawline.

Äkta makar kan utan att ansöka om skilsmässa göra en bodelning (9 kap. 1 § 2 stycket ÄktB). Du kan också under tiden ett mål om äktenskapsskillnad pågår begära att bodelning görs, och då ska den göras genast (9 kap. 4 § ÄktB). Bodelningen ska ta utgångspunkt i det egendomsförhållande som ni hade när ansökan om skilsmässa gjordes (9 kap. 2 § ÄktB).

Sammanfattning

Ja det kan du göra. Om ni är överens kan ni göra det utan att ansöka om skilsmässa. Om ni håller på att skiljas så kan du också begära att bodelningen ska ske direkt.

Har du fler frågor är du välkommen att kontakta oss igen.

Karl MelinRådgivare