Bortspelade golfbollar

Hejsan! Jag undrar om det är lagligt att plocka bortspelade golfbollar på en golfbana om jag gör det utan att störa eller fördärvar något? Jag skall inte sälja dom, de är till mitt barnbarn som spelar golf.

Lawline svarar

Lös egendom (golfbollar) erhåller ett legalt marknadsvärde, vilket innebär att någon med ekonomiska medel troligtvis har köpt golfbollarna som du plockar upp. I Sverige åtnjuter människor ett besittningsskydd till lös egendom. Besittning av egendomen har den som har egendomen i sin "närhet", den som har kontrollen över egendomen. Eftersom du plockar upp golfbollarna från en golfbana innebär det att dessa bollar befinner sig i antingen privat personen som spelat bort bollen eller i golfklubbens besittning.

Det är många privat personer som inte har något intresse av att ta tillbaka en golfboll de spelat bort. Egendom som personer bara har slängt bort, med syfte att frivilligt överge egendomen, har man lov att ta i sin besittning så länge inte någon annan har besittningen för föremålet. Som tidigare nämt befinner sig golfbollen i golfklubbens besittning och ett tagande kan därför vara olovligt.

Borttappade föremål (lös egendom) skall enligt lagen om hittegods https://lagen.nu/1938:121 anmälas till polismyndighet eller till ägaren om ägaren är känd. Eftersom du hittat golfbollar på golfklubbens ägo har du en plikt att inom skälig tid meddela golfklubben och återlämna dessa. Golfbollar som du hittar utanför golfklubbens ägo kan dock vara svårare att finna ägaren till (eftersom inte alla golfbollar är märkta) på samma sätt som om du hittar ett mynt på stan.

Vad som gäller när du plockar upp dessa golfbollar är att du olovligen tillägnar dig vad som tillhör golfklubben. Golfbollarna har ett värde för klubben eftersom de kan komma att behöva inhandla nya på grund av förlusten de gör på de bollar som du plockar upp. Många golfklubbar återanvänder golfbollar för att använda till t.ex. sina juniorers träningar.

Extra viktigt att uppmärksamma är att golfklubbar vid sin driving ranch tillhandahåller bollar, som de efter de har skjutits ut hämtar upp med maskiner så att nya kunder kan återanvända dem. Dessa bollar är absolut golfklubbens egendom och ett tagande av dessa är inte tillåtet.

Som medlem i klubben, när du betalar avgift, kan du ha tillåtelse att plocka upp en boll som du hittar när du spelat bort din egen, en form för kompensation. Men eftersom det verkar som du inte är medlem har du i egentlig mening inte rätt att plocka upp golfbollar för att ge dem vidare.

Att tillägna sig dessa för att ge dem vidare gör därför att ditt förfarande kan betraktas som en stöld eller ett olovligt förfogande (om du plockade upp bollarna med uppsåt att lämna tillbaka dem men ändrade dig och valde att ge dem till ditt barnbarn). Dessa bestämmelser hittar du i 8 kapitlet 1§ och 10 kapitlet 4§ Brottsbalken https://lagen.nu/1962:700.

Mitt råd till dig är att kontakta golfklubben och höra dig för hur det ligger till. Är klubben inte intresserade av golfbollarna har de övergett dem och res derelicta föreligger. Då är ditt förfarande korrekt i lagens mening.

Lycka till!

Vänligen,

Malin AndreassonRådgivare