Bosättning utanför Sverige under tid med uppehållstillstånd

Hej

Jag är en kille som vill gifta mig med en tjej som bor i Qatar, dvs hon kommer att få uppehållstillståndet genom äktenskapet.

När hon får det, förlorar hon uppehållstillståndet om hon bor lång tid utanför Sverige?

Hur länge maximalt får hon bo utanför Sverige utan att förlora det?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag förstår din fråga som att ni inte tidigare sammanbott och kommer därför utgå från det i mitt svar. Är det så att ni har sammanbott tidigare gäller andra regler och jag får då be dig ställa en ny, förtydligad fråga.

Reglerna om uppehållstillstånd finns i utlänningslagen, nedan förkortar UtlL.

Enligt 5 kap 3 a § UtlL får uppehållstillstånd ges till en utlänning som har för avsikt att ingå äktenskap eller inleda ett samboförhållande med en person som är bosatt i Sverige om förhållandet framstår som seriöst och inte särskilda skäl talar mot att tillstånd ges. Uppehållstillståndet får, med vissa undantag, endast beviljas om den person som utlänningen åberopar anknytning till kan försörja sig och har en bostad av tillräcklig storlek och standard för sig och utlänningen, 5 kap 3 c – 5 kap 3 e §§ UtlL. I 5 kap 17 § UtlL stadgas särskilda skäl mot att uppehållstillstånd enligt ovan nämnda regel ska beviljas.

Ett uppehållstillstånd som beviljas en utlänning som avser att ingå äktenskap med en person som är bosatt i Sverige skall vid första beslutstillfället vara tidsbegränsat, 5 kap 8 § UtlL. När det tidsbegränsade tillståndet slutar gälla måste utlänningen ansöka om förlängning. Ett nytt tidsbegränsat eller permanent tillstånd på samma grund får som huvudregel endast ges om förhållandet består, 5 kap 16 § UtlL. Av samma paragraf framgår att det förnyade tillståndet får, men inte måste, vara permanent och att ett permanent uppehållstillstånd som huvudregel inte ges förrän den sökande har haft tidsbegränsat uppehållstillstånd i två år.

Enligt 7 kap 3 § UtlL får ett tidsbegränsat uppehållstillstånd återkallas om det förhållande som låg till grund för uppehållstillståndet upphör.

Enligt 7 kap 7 § ska ett permanent uppehållstillstånd återkallas för en utlänning som inte längre är bosatt i Sverige. Om utlänningen vill ha uppehållstillståndet kvar trots att bosättningen upphör kan hon anmäla detta till Migrationsverket som då får återkalla uppehållstillståndet tidigast två år efter det att utlänningen flyttat från Sverige.

Med ovanstående vill jag först och främst göra dig uppmärksam på att det inte är självklart att din tjej får uppehållstillstånd bara för ni vill gifta er. Om hon får det eller inte beror på en mängd olika saker och jag saknar tillräcklig information för att göra en verklig bedömning.

För att slutligen svara på din fråga är det sammanfattningsvis så att om din tjej har fått ett tidsbegränsat uppehållstillstånd och lämnar Sverige får hon resa tillbaka igen så länge tillståndet fortfarande är giltigt. Eftersom tillståndet ges på grund av ert förhållandet kan det upphöra att gälla om förhållandet upphör. När tillståndet upphört måste hon ansöka om nytt tillstånd. Jag vill här påpeka att praxis talar för att det inte är att rekommendera att vara borta för länge från Sverige under tiden med tillfälligt uppehållstillstånd eftersom det talar emot att förhållandet är seriöst i utlänningslagens mening och kan därför försvåra möjligheterna att få förnyat uppehållstillstånd. Om din tjej får permanent uppehållstillstånd, vilket sannolikt sker först efter två år, kan hon anmäla till Migrationsverket att hon vill behålla sitt permanenta uppehållstillstånd och kan då vara borta från Sverige i upp till två år. Om hon inte åter bosätter sig i Sverige efter dessa två år kan uppehållstillståndet återkallas.

Anna BackmanRådgivare