Bostadskrav vid anknytningsansökan

Hej. jag har gift mig med min man som kommer från Irak men har permanent uppehållstillstånd i Italien. vi har varit tillsammans i 2 år. Efter 1 år tillsammans vi förlovade oss och vi gjorde en ansökan till Migrationsverket. Vi har fått avslag p.g.a enligt de min lägenhet är inte tillräckligt stor. saken är att jag har ett barn som kommer och besöker mig varannan helg. Migrationsverket kräver att jag ska ha en lägenhet där min son ska ha eget rum. Min lägenhet är på 52 kvm men har en stor vardagsrum kök och 2 stora alkover som fungerar som sovrum till oss. Det jag inte förstår är varför de kräver av mig en större lägenhet när det är inte aktuell än för min man att komma till Sverige . Det har gott 10 månader sen vi ansökte. i den första avslag vi kompletterade med en mer grundligt planlösning samt namn telefon nummer till en person som har erbjudit sig att hyra sin bostadsrätt till oss i andra hand. Just nu bor jag privat i första hand. På den överklagat vi skrev att varför jag ska behöva lämna min första förstahandskontrakt till en osäker andra andrahandskontrakt och betala mer i hyran när min man har inte ens få chans till en intervju. Vi är jätte frustrerade för att vi känner oss så osäkra i vår vardags. På den överklaga vi fick avslag igen så nu jag har skrivit under en andra hands kontrakt på en 3 rum och kök som kommer att kosta mig 1500 kr mer i hyran. Vår fråga är tror ni att vi kommer att bli godkända när jag flyttar till den 3 rum och kök I kammarrätten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om jag tolkar din fråga rätt så är ni gifta och vill söka uppehållstillstånd på grund av anknytning enligt 5 kap. 3 § Utlänningslagen. Under en period mellan 20 juli 2016-19 juli 2019 gäller lagen om tillfälliga begränsningar av möjligheten att få uppehållstillstånd. Denna lagen kommer då vara tillämplig när ni ansöker om uppehållstillstånd under denna perioden. Om man då tittar i 9 § första stycket, framgår det att för att uppehållstillstånd på grund av anknytning ska beviljas krävs det att anknytningspersonen (du) kan försörja dig själv samt utlänningen, samt även har en tillräckligt stor bostad och standard för dig själv och utlänningen. Detta betyder alltså att det krävs att du kan försörja både dig själv och din man, samt att du har en bostad som är tillräckligt stor för er båda två så att standarden uppfylls. Eftersom du har barn är det viktigt att du även kan försörja barnet samt har en tillräckligt stor bostad så det räcker för hela familjen.

Vad är då försörjningskravet? Du måste då visa att du har regelbundna arbetsrelaterade inkomster så som exempelvis lön eller arbetslöshetsersättning. Hur mycket inkomst man måste ha för att uppfylla kravet beror på hur stor familjen är.

Vad finns det för krav på bostaden? För två vuxna utan barn ska en bostad ha kök/kokvrå och minst ett rum. Eftersom du har ett barn måste det finnas ytterligare ett rum. Kravet är att det ska finnas minst 2 rum och kök för er. Eftersom din tidigare lägenhet bara hade ett rum och kök är det därför inte tillräckligt för att kravet på bostaden ska vara uppfyllt. Om ni flyttar till lägenheten med 3 rum och kök är det därför större sannolikhet att ni blir godkända eftersom bostaden uppfyller de kraven som krävs.

Jag hoppas det gav svar på din fråga!

Caroline LarssonRådgivare