bostadslös, var skriver man sig då?

Om en person är bostadslös och bor runt hos olika kompisar, vart skrivet man sig då?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Man ska folkbokföra sig på den adress där man uppehåller sig eller har sin dygnsvila (7§ folkbokföringslagen). Detta kanske är svårt för dig om du byter adress ofta. Du kan folkbokföra dig på en väns adress om du vet att du ska bo där ett tag. Därefter kan du anmäla en särskild postadress hos Skatteverket, och då ange en postbox om du hellre vill att din post ska komma dit. Du kan läsa mer om särskild postadresser via Skatteverket här. Dina alternativ är annars att skriva dig hos kommunen där du uppehåller dig, vilket du kan läsa mer om på Skatteverkets hemsida här.

De flesta frågor kring var du kan skriva dig kan Skatteverket svara på bättre än vad vi kan. Jag rekommenderar dig att kontakta dem här för vidare vägledning i hur du ska göra i ditt specifika fall.

Hoppas du har fått någon vägledning i dina frågor!

Vänligen,

Sara PedersenRådgivare