Bostadsrätten bör gå till din mor

Hej

Min far har precis gått bort och han är fortfarande gift med min mor men de har separerat men är inte skilda. Min mor har två barn/ mina halv syskon sedan tidigare.

När hon flyttade fick han ensammast ägande över sin bostadsrätt.

Vad händer nu vid bodelningen med bostadsrätten delas den lika mellan mig och min mor?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Ifall din mor och far var gifta vid hans död ska bodelning ske eftersom äktenskapet är avslutat. All egendom de äger (som inte gjorts till enskild egendom genom äktenskapsförord) ska delas mellan din mor och din fars dödsbo. Den egendom som finns i dödsboet ska sedan ärvas.

Fast att din far stod som ensam ägare på bostadsrätten lär den tas med i bodelningen eftersom inget talar för att den är enskild egendom.

Eftersom dina föräldrar formellt sett fortfarande var gifta vid din fars bortgång har hon rätt att ärva honom som efterlevande make. Hon ska då ärva allt och vid hennes bortgång får du ärva av henne det som hon ärvde av din far (efterarv). Resten av din mors egendom delas mellan dig och dina halvsyskon.

Jag hoppas att mitt svar har varit till hjälp!
Med vänlig hälsning

Jonas WesterRådgivare