FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder10/06/2013

Böter vid avsaknad av cykellyse

Hejsan! Har en liten fråga här... I februari 2013 blir jag kvällstid stoppad av en polis i en park i Östersund. De hade då en cykelkontroll och kontrollerade då om man hade lyse på cykeln. Min framlyckta på cykeln var trasig vilket jag försökte förklara för den polis men jag fick ändå en bot på 500 kr. Till saken hör att platsen jag blev stoppad på var cykelbana som också var upplyst så man utgjorde ingen fara mot sig själv eller någon annan. Ok en bot kan jag acceptera men döm om min förvåning då jag begärde ett utdrag ur polisregistret, skulle ha en sådan för en tjänst jag skulle söka. I polisregistret har jag fått en prick för att jag inte hade lyse på min cykel, jag trodde det var ett löjligt skämt. Jag har aldrig i hela mittt liv haft en prick och aldrig någonsin blivit dömd. Nu vill jag överklaga detta för jag anser det är otroligt lågt att sätta en prick för en sådan löjlig sak som detta är, det är på sandlådenivå. Sätt en prick för de grovt kriminella men inte för oss vanligt skötsamt folk. Jag tycker det är åt helsike. Hur gör jag för att överklaga detta och vad har jag för chanser att få upprättelse i ärendet? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

I  transportstyrelsens föreskrifter, TSFS 2010:144, finns detaljerade krav på hur en cykel skall vara utrustad. Bland annat framgår kravet på cykellyse (fram- och baklykta) för cykel framförd i mörker. Kravet gäller även om cykeln framförs på cykelbana med belysning och bestämmelsen tar heller ingen hänsyn till om lyset råkar vara trasigt. Böter utfärdas om 500 SEK per lyse som ej är i bruk och/eller möter kriterierna i föreskriften.  Bötesbrott registreras även de i belastningsregistret, se Lag (1998:620) om belastningsregister. Enligt 17 § i nämnda lag gallras bötesbrott ur registret fem år efter domen. Böter/strafförelägganden som utfärdas av polisen brukar kallas ”ordningsbot” och förutsättningarna för utfärdandet av en sådan är att brottet erkänns och endast penningböter är förskrivet för brottet i fråga. En ordningsbot gäller såsom en laga kraft vunnen dom direkt då den skrivs under i och med att det då anses vara ett erkännande. Det är ändå teoretiskt möjligt att överklaga med hjälp av extraordinära rättsmedel och då får du vända dig till tingsrätten. Min bedömning är dock att det kan bli svårt att göra det framgångsrikt i och med att du (troligtvis) redan skrivit under dvs. erkänt de faktiska omständigheterna och utifrån de är lagen tydlig och brott mot föreskrifterna har begåtts. Om du ska vinna framgång med din överklagan så behöver du då istället förlita dig på att exempelvis ett formfel begåtts (att du exempelvis nekat till brottet men polisen ändå utfärdat boten).

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare