Bouppteckning och makesarv

Mina föräldrar är gifta. Min far har avlidit.

Vad gäller avseende huset som min far stod som ägare till. Skrivs mamma in som ägare? Måste en boupptäckning göras avseende resten av egendommarna?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att använda mig av ärvdabalken, nedan ÄB, för att besvara din fråga. Det framgår inte av frågan ifall din far har särkullbarn, alltså barn från någon annan än din mamma. Jag kommer därför att svara på din fråga mer generellt.

Bouppteckning
Huvudregeln är att en bouppteckning ska upprättas senast tre månader efter dödsfallet, dock i de fall dödsboet skulle behöva mer tid så kan Skatteverket godkänna det efter att en ansökan lämnats in (20kap 1§ ÄB). Bouppteckningen ska sammanställa de tillgångar och skulder som din avlidne har för att sedan ligga till grund vid arvskiftet. I ditt fall ska även din mammas tillgångar och skulder stå med då dina föräldrar var gifta (20kap 4§ 2st. ÄB). I bouppteckningen anges även vilka som är arvtagare och hur arvet ska fördelas.

Makesarv
I de fall din Far inte har särkullbarn så kommer din mamma att ärva all hans egendom enligt rätten till eftermakesarv, (3kap 1§ ÄB). Detta efter att din fars skulderna betalats. Däremot om din far har särkullbarn så har de rätt att få sin del av arvet direkt till skillnad från dig som får din del av arvet efter att din mamma avlider (3kap 2§ ÄB). Alla bröstarvingar, alltså dig och dina syskon från din pappa, delar lika på arvet (2kap 1§ ÄB). I de fall din far inte har särkullbarn så kommer din mamma att ärva huset och all annan egendom.

Hoppas att du fått svar på din fråga och ifall du undrar något annat är du välkommen att kontakta Lawline igen.

Med vänlig hälsning

Hassan othmanRådgivare