Bröstarvingars rätt till arv

3 vuxna barn vars föräldrar är döda.

Barn A är avliden och har 2 barn som lever

Barn B lever och har 1 barn som lever

Barn C lever och har inga barn

Vem ärver om barn C dör ?

Vem ärver om barn B dör ?

Troligtvis finns inget testamente.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag väljer att besvara frågan som om det inte finns något testamente. Arvsrättsliga frågor regleras i ärvdabalken (ÄB).

Arvsklasserna:

Bröstarvingar, alltså barn, är den första arvsklassen (2 kap 1 § 1 st. ÄB). Om det finns bröstarvingar ärver inga av de andra arvsklasserna. Om barnet är dött träder dennes barn i dess ställe (2 kap 1 § 2 st.).

I situationen du beskriver träder alltså A:s barn i dennes ställe och delar på det som A skulle ha ärvt. Om B och dennes barn dör ärver A:s barn allt. Eftersom att den första arvsklassen utesluter de andra så delar A och B på vad C skulle ha ärvt.

Hoppas att detta besvarade din fråga!

Med vänlig hälsning,

Erik Hellem AnderssonRådgivare