FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott05/09/2013

Brott mot vidstående författning

Vad innebär "brott mot vidstående författning"

Lawline svarar

Brott mot vidstående författning är ett tidigare namn för vissa trafikförseelser som t.ex. framförande av fordon utan körkort eller under påverkan av alkohol.

Idag används inte längre termen "brott mot vidstående författning" utan istället "trafikförseelser".

De förseelser som avses hittar du i Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott se: https://lagen.nu/1951:649.

Vänligen,

Thomas BorgenfalkRådgivare