Brott utomlands, påverkan av körkort i Sverige

Hej!

Blev nyligen dömd i Norge för ett ringa narkotikabrott och fick precis ett brev om att jag fick "indragen förarrätt".

Nu undrar jag, vad kommer hända nu i Sverige? Får den Norska polisen dra in mitt körkort helt och hållet? Mitt brott har ingenting med trafiken att göra. Eller kommer jag bara få min förarrätt indragen i just Norge?

Vad jag vet är det transportstyrelsen som har ansvar för mitt körkort, stämmer detta?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline för hjälp!

Gällande vad som sker i Norge i ärenden om körkort kan jag tyvärr inte svara då jag inte innehar den kunskapen om Norsk rätt. Jag kan dock beskriva förfarandet och vilka åtgärder svenska myndigheter kan företa i dessa ärenden.

Innehav av körkort i Sverige bedöms, mycket riktigt som du påpekade, utav Transportstyrelsen som har ansvar att säkerställa en förares duglighet för innehav av körkort. För att försäkra sig om detta har myndigheten skyldighet att utreda var ärende för sig. Detta framgår bl.a. av 5 kap. 1 § Körkortslag samt 5 kap 2 § Körkortsförordning där villkoren för körkortsingripanden regleras. Vidare kan transportstyrelsen t.ex. vid kännedom om narkotikabrott kräva läkarintyg för att verifiera nykterhet enligt 12 kapitlet av Transportstyrelsens föreskrifter om medicinska krav för innehav av körkort (TSFS 2010:125).

Således för att bedöma ditt fall skulle jag säga följande:

- Huruvida Norge kan dra in ditt körkort i Norge lämnar jag detta osagt, det är upp till deras myndigheter att bedöma. De kan dock inte dra in ditt körkort i Sverige utan det är Transportstyrelsen som måste meddela detta i så fall. Det ska dock tilläggas att det finns flertalet samarbetsavtal och mekanismer för kontakt mellan de nordiska myndigheterna. Skulle exempelvis norsk polis tagit ditt körkort på plats hade de troligtvis skickat det till Transportstyrelsen tillsammans med avkunnad dom/beslut/strafföreläggande.

- Huruvida ditt körkort dras in Sverige beror alltså på hur mycket Transportstyrelsen blir informerad om samt hur de gör sin bedömning om din lämplighet som förare. Men de kan alltså som jag skrev innan förelägga vissa krav för att du ska bevisa att du fortsatt är lämplig. De skulle även kunna erkänna norska myndigheters beslut och bedöma det som lämpligt att dra in ditt körkort även i Sverige. Det beror helt på utredningen i det enskilda ärendet. Mitt tips är att du avvaktar tills du får information från Transportstyrelsen eller Polisen. Tills dess finns det inte mycket mer att göra.

Hoppas du fått svar på din fråga och hjälp i ärendet!

Mvh,

Viktor SerbánRådgivare