Brottsoffrets skadestånd om gärningsmännen frias

Hej! Jag har yrkat på få skadestånd pga misshandel och olaga hot. Om jag förlorar i rättegången och de som jag har anmält ses som oskyldiga, kommer jag då få betala något till dom då?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

I en rättegång för brott är det inte du själv som driver talan mot de misstänkta gärningsmännen utan det är åklagaren som skall göra detta. Det är nämligen staten och åklagaren som åtalar de misstänka gärningsmännen efter att ett brott anmälts och det är dem som står för alla kostnader för rättegngen. I en sådan rättegång står aldrig du som brottsoffer för kostnaderna och det är även åklagarens uppgift att driva din talan om skadestånd om du vill detta. Som brottsoffer har du även rätt till ett målsägandebiträde som kan vara där och stötta dig genom processen och hjälpa dig med bland annat sådan här frågor, ett sådant målsägandebiträde kan också hjälpa dig att se till att dina rättigheter blir tillgodosedda. Vill du ha ett målsägandebiträde kan du antingen åklagaren eller polisen som är ansvarig för förundersökningen. Ett målsägandebiträde bekostas också av staten.

Skulle gärningsmännen frias i rättegången kommer du som brottsoffer inte behöva betala dem någonting.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, lycka till!

Med vänlig hälsning

Matilda BonaRådgivare