Byte av handläggare på försäkringskassan

Hej, undrar ifall jag har rätt att byta ut min handläggare på försäkringskassan?

Det är väldigt lite dialog, endast snabb monolog från min handläggare och jag får heller ingen hjälp eller tillräcklig information utan blir sittande i sista minuten för att reda ut allt själv med alla papper och det

är helt ohållbart.

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej Kerstin! Tack för din fråga till oss på Lawline.

Jag vill börja med att skriva att det är viktigt att ha en god kontakt med sin handläggare på försäkringskassan, detta gäller oavsett vilket ärende som handläggs. Om du inte är nöjd med din personliga handläggare som du blivit tilldelad tycker jag att du först och främst ska försöka ha en dialog med handläggaren. Upplever du att detta inte fungerar, kontakta då den närmaste chefen till din handläggare.

Försäkringskassan är en mydighet och namnet på din handläggare är offentlig. Om du inte vet namnet på din handläggare har du rätt att få veta detta. Mitt råd till dig är att du ska ringa till försäkringskassans kundservice på 0771-524 524 och be om att få byta handläggare. De vet vem/vilka personer som handlägger ditt ärende.

Svaret på din fråga är ja, du har självklart rätt att få byta handläggare.

Lycka till i fortsättningen!

Nathalie ByströmRådgivare