FrågaPROCESSRÄTTRättshjälp31/05/2018

Byte av rättshjälpsbiträde

Hej! Jag har anlitat en advokat som jag har i en vårdnadstvist och även i ett brottsmål där jag är målsägande. Jag är jätte missnöjd med min advokats arbete och hon uppträder väldigt oprofessionellt i förhandlingar och missar hela poängen i sitt framförande. Jag har knappt kontakt med henne alls då hon nästan aldrig hinner att prata med mig och när vi väl pratar så har hon glömt av saker som hänt och hon har heller inte någon koll på datum eller tidpunkter då vi ska vara i tingsrätten. Jag är den som får ringa runt till myndigheter och ta reda på saker som jag känner att min advokat egentligen ska göra då det är hon som jobbar för mig.

Mina ärenden som advokaten ska företräda mig i är väldigt allvarliga och det är oerhört viktigt att det blir rätt. Känner inget förtroende för min nuvarande advokat och vill därför byta men hur går jag tillväga?

Skulle det kosta mig mer än vad det gör i nuläget och måste jag kontakta tingsrätten för att få byta advokat eller kan jag kontakta en ny advokat direkt? Vill också tillägga att det är jag personligen som har anlitat denna advokat i båda mina ärenden. Har även blivit beviljad rättshjälp för min låga inkomst.

Tack på förhand!

Med vänlig hälsning,

Sophia

Lawline svarar

Hej! Tack för att du har valt att vända till Lawline med din fråga!

Eftersom du har rättshjälp, vilket innebär att staten betalar din advokat (som kallas för rättshjälpsbiträde) så är det rättshjälpslagen som reglerar frågan om byte. Enligt 26 § rättshjälpslagen får byte av rättshjälpsbiträde ske efter särskilt tillstånd och bara om det finns särskilda skäl. Denna bestämmelse tolkas restriktivt vilket praktiskt innebär att det krävs avsevärda samarbetssvårigheter för att byte ska beviljas. Det verkar som att du och din advokat har stora samarbetsproblem vilket kan gå ut över ditt ärende.

Mitt råd till dig är att du vänder dig till en advokat som du tror att du kan få förtroende för, så kan denne hjälpa dig att kontakta tingsrätten angående ett byte. Det går till på så sätt att du/din nya advokat skriver till tingsrätten och berättar varför du vill byta. Sen prövar tingsrätten om din anledning är tillräcklig för att uppfylla kraven på "särskilda skäl" som gör att du bör få byta advokat. Därefter får du ett besked om du får byta eller inte.

Vid byte av advokat kan det bli dyrare för staten eftersom någon annan ska ta över ditt ärende mitt under processen och då på nytt måste läsa sig in på detta. Om du blir beviljad byte kommer det dock inte kosta dig något extra. Skulle du däremot kontakta ett nytt ombud som hjälper dig att kontakta tingsrätten, och du sedan inte skulle få byta kan du eventuellt bli ersättningsskyldig för den nya advokatens kostnader. Detta får du och den nya advokaten komma överens om.

Om situationen däremot hade varit sådan att du inte blivit beviljad rättshjälp, och du själv bekostar ditt ombud, är det naturligtvis du själv som bestämmer om du vill anlita en ny advokat.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare