FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt24/07/2023

Byte till ett vanligt efternamn

Hej. Min lillebror avled 2020 och hette då Westin i efternamn då han var gift med min bästa vän som heter det. Jag i min tur var förlovad med hennes storebror (som heter Westin i efternamn i 15 år) och har tre döttrar ihop med honom. Varav den äldsta bär hans namn som då är westin. Min sambo avled samtidigt som min lillebror. Nu till min fråga. Har jag någon laglig rätt att få heta westin i efternamn, detta är för att hedra min bror och mina barns pappa.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad fint att du vill byta namn för att hedra din bror och barnens pappa.

Rätten att byta efternamn regleras i 13 § namnlagen (2016:1013), härefter förkortad NamnL. 13 § NamnL anger att en person får byta sitt efternamn till ett nybildat efternamn, eller till ett befintligt efternamn som inte kan förvärvas enligt 4–12 eller 30 §, om förutsättningarna i 14–19 §§ är uppfyllda eller om det annars finns särskilda skäl.

Westin är ett befintligt efternamn. Det första rekvisitet är alltså att det inte ska kunna förvärvas enligt 4–12 §§ eller 30 §.

4-12 §§ i NamnL anger ett antal familjerättsliga vägar på vilket ett efternamn kan förvärvas. Det reglerar hur ett efternamn kan förvärvas vid födseln, genom adoption, genom anknytning till förälder eller familjehemsförälder, och slutligen genom giftermål. 30 § NamnL reglerar utländska namnförvärv, det vill säga om man förvärvat ett annat namn utomlands inom EES.

Det första rekvisitet för att förvärva namnet Westin, att det inte kan förvärvas familjerättsligt, är alltså uppfyllt. Det andra rekvisitet är då att förutsättningarna i 14–19 §§ är uppfyllda eller att det annars finns särskilda skäl.

Enligt 16 § NamnL får en person byta till ett efternamn som lagligen bärs av minst 2 000 personer i Sverige. De vanligaste namnen i Sverige är alltså fria att förvärva. Enligt Skatteverket heter 3 888 personer Westin i efternamn. Det når alltså mer än väl upp till kravet, och är därmed fritt för även dig att ta som efternamn. Det kan dock vara värt att notera att Skatteverket tar ut en avgift på 1800 kronor för en sådan ansökan. Här kan du hitta mer information på Skatteverkets hemsida.

Bästa hälsningar,

Johanna HagdahlRådgivare