Cannabis och återkallande av körkort

Hej. Det är såhär att jag blev nyligen stoppad av polisen. Jag har rökt cannabis dagligen. Fick åka med och lämna både urinprov, blodprov och saliv. Testerna visade positivt på thc. Hade rökt dagen innan. Men jag fick behålla körkortet tills vidare. Undrar om det är så att körkortet ryker eller om jag kan ha tur och få behålla det men lämna regelbundna prover tills dom är nöjda. Förklarade även för dom att jag varit/är i en mörk period i mitt liv pga andra händelser inom både familj och annat.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du befinns ha gjort dig skyldig till rattfylleri så kommer körkortet återkallas, vilket framgår av Körkortslag (1998:488) 5:3 punkt 1b. Om det rör sig om rattfylleri till följd av cannabisintag så kan inte varning komma ifråga istället för återkallande av körkort (Körkortslag 5:9 första och andra styckena motsatsvis).

Eftersom tetrahydrocannabinoler (THC) är föremål för kontroll och listas i 1971 års psykotropkonvention, vilken Sverige har biträtt, och är hälsofarliga varor med beroendeframkallande egenskaper och euforiserande effekter så avses dessa som narkotika, vilket framgår av Narkotikastrafflag (1968:64) 8 § punkt 1. Eftersom du hade intagit THC i så stor mängd att det fanns kvar i blodet både under och efter framförandet av bilen så talar det för att du kommer att dömas för rattfylleri, varav ditt körkort återkallas, vilket framgår av Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott 4 § andra stycket.

Vad som kan påverkas av personliga förhållanden är bestämmandet av spärrtiden, det vill säga tiden inom vilken ett nytt körkort inte får utfärdas till dig. I praxis är det dock utpräglade behov av körkort för yrkesutövning och om lång tid har förflutit mellan brottet och Trafikverkets beslut som kan minska spärrtidens längd, inte svårigheter i familjeförhållanden. Notera dock att om rattfylleriet anses som grovt så bestäms spärrtiden alltid till lägst ett år (Körkortslag 5:6 första stycket). Om spärrtiden överstiger ett år efter att körkortet har återkallats på grund av rattfylleri så blir du tvungen att på nytt avlägga ett godkänt förarprov och i övrigt uppfylla kraven för att erhålla ett nytt körkort (Körkortslag 5:14 första och tredje styckena motsatsvis).

Med vänlig hälsning
Daniel NykvistRådgivare