Cykelgarage i hyreslägenhet gick från användbar rengöringsanläggning till enbart förvaringsutrymme.

Hej, Hyr en lägenhet av en privat hyresvärd. Till lägenheten hör ett garage som ingår i hyran. När jag tittade efter lägenhet så var det ett väääldigt stort plus med eget garage då jag cyklar och behöver platsen för förvaring men oxå underhåll och service av cyklarna. Till saken då, när jag flyttade hit så fanns det vatten i garaget, ett väldigt stort plus för mig för att kunna tvätta cyklarna, nu efter en läcka i källaren på huset som då tydligen var kopplat till garaget så har de sonika kopplat bort vattnet i garaget permanent. Detta utan att meddela eller föra dialog. Tog upp det med dem och fick till svar att vatten behövs inte i garage längre då man inte tvättar bilar hemma. Kan de bara stänga av en funktion så? För mig är det ju som att ta bort tvättmaskinen, går att lösa på annat sätt men är ju ett stort avbräck i för mig som fanns när jag flyttade hit.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Den lag som reglerar avtal med hyreslägenheter hittar vi i 12 kapitlet jordabalken (1970:994), även i vardagligt juridisk nomenklatur kallat hyreslagen. Jag kommer i mitt svar utifrån lagstiftningen i jordabalken försöka förklara översiktligt hur lagstiftningen ser på din situation; om hyresvärden kan stänga av vattnet som den gör och ifall du bör vända dig till att stämma hyresvärden.

Det finns vissa påföljder som kan göras gällande när din hyresbostad förändras eller skadas utan att du orsakat skadan. Innan vi går in på påföljderna är det viktigare att först gå igenom om de brister/skador/förändringar som nämns i lagen innefattar din situation med att hyresvärden tagit bort vattenförsörjningen till källaren.

Om lägenheten under hyrestiden inte är i det skick som lägenheten ska vara i kan du säga upp avtalet, om bristen är sådan som inte kan avhjälpas. För detta krävs dock att bristen är av väsentlig betydelse, se 12 kap. 11 § JB, 12 kap. 16 § 2 p. JB. Vad som är väsentlig betydelse har i förarbetena till lagen nämnt vara sådan olägenhet som är verkligt avsevärd. Man måste se till vilket ändamål lägenheten upplåtits. Som hyresgäst med brinnande intresse för cykelsporten förstår jag att det kan vara avgörande vid letande av hyresvärd och hyreslägenhet hur möjligheterna finns för ett smidigt sätt att göra rent cyklarna. Om den möjlighet inte längre finns, som var en bidragande faktor till att du valde den lägenheten, kan detta utgöra en brist av väsentlig betydelse som gör det möjligt för dig att säga upp avtalet.

Enligt 12 kap. 11 § 3 p. JB kan du även begära skälig nedsättning av hyran, jfr 12 kap. 16 § 2 p. JB.  Utgångspunkten är att hyresnedsättningens storlek varierar beroende på hur stor bristen kan anses vara för hyresgästen. Det ska påminnas om att garageutrymmet utgör en del av lägenheten som avses i hyran som utgångspunkt. En bedömning är att du har en möjlighet att begära nedsättning av hyran. Däremot är det svårt att säga hur stort nedsättningen kan vara på. Praxis på området pekar även på att du enbart kan begära hyresnedsättning från den tid du reklamerar felet, se NJA 2016 s. 303 jfr, prop. 1939:166 s. 222.

Mot bakgrund av vad som ovan nämnt finns det därför enligt hyreslagen en möjlighet att frånträda hyresavtalet och att kunna sätta ned hyran med ett skäligt belopp.

Jag hoppas du fick svar på din fråga. Har du fler frågor kan du vända dig till Lawline igen!

Vänligen,

Axel StenquistRådgivare