De angav ett nytt pris i avtalet än vad som ursprungligen var överenskommet- vad gäller?

Hej!

Jag har gått med på ett muntligt avtal som sa att jag anmäler mig till studentskivan. När priset kom fick vi inte veta vad det skulle kosta och sedan ändrades det igen och det var mer än jag är villig att betala. Måste jag ändå betala det pris som inte fanns när jag anmälde mig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga tar sikte på avtalsrättsliga omständigheter. En vedertagen avtalsrättslig term inom juridiken är pacta sunt servanda som betyder att avtal ska hållas. Muntliga avtal är dessutom lika bindande som skriftliga avtal. Det är viktigt att i avtalsrättsliga sammanhang förstå relationen mellan anbud och accept. Ett avtalsförfarande inleds med ett anbud från den ena parten och ska delvis innehålla tillräckligt detaljerad information om vad avtalet innefattar. För att ett bindande avtal ska uppstå förutsätts att en likalydande accept har givits. Med likalydande avses att accepten överensstämmer med anbudet.

Jag kan tycka det är lite främmande att du inte fått reda på priset innan du accepterade avtalet muntligen. Det skulle kunna föras en diskussion om anbudet de facto innehåller tillräcklig information för att vara ett giltigt anbud. Skulle den ändå vara att betrakta som ett giltigt anbud skulle jag säga att det relevanta av din bakgrundsinformation är det sistnämna du angivit- att priset på studentskivan ändrades.

Ifall det är så att det föreligger ett bindande avtal mellan dig och de som ansvarar för studentskivan, kan detta beteende aktualisera en fråga om de som ansvarar för studentskivan har begått ett avtalsbrott. Detta genom att begära pengar utöver de som ursprungligen har avtalats. Enligt 36 § Avtalslagen (AvtL), generalklausulen, får avtalsvillkor jämkas eller lämnas utan avseende om villkoret är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt. Det behövs lite mer information om omständigheterna, men man skulle t.ex. kunna begära/yrka att avtalsvillkoret (priset) ska jämkas ner till hur den var ursprungligen med hänsyn till senare inträffade förhållanden för att det är oskäligt.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Jasmine El MallahRådgivare