De skatterättsliga konsekvenserna av att undanhålla pengar i skatteparadis

hej jag har pengar som sitter på ett konto utomlands jersey,pengarna har suttit på kontot mer än fem år , inser att om jag tar hem pengarna till sverige så blir det en utredning ang intäktsränta och den skatt jag har betalt och ev inte har betalt.blir det aktuellt med någon beskattning av kapitalet? men kan det bli några frågor var pengarna kommit ifrån tidigare? är ju företagare en annan tanke är om samtidigt bjuder in skattemyndigheten till en revison .

Lawline svarar

Hej,

Ja, pengarna är skattepliktiga.

Räntan är skattepliktig som inkomst av kapital och pengarna är skattepliktiga i ett inkomstslag beroende på hur du har tjänat in dem.

Jag antar att du är bosatt i Sverige. Du är då obegränsat skattskyldig, vilket innebär att du är skattskyldig för alla inkomster som du har, oavsett om de kommer från utlandet eller från Sverige.

Det finns ingen möjlighet att undgå inkomstbeskattning för att man inte har uppgett inkomsterna tidigare. Tvärtom: Om man inte har redovisat sina skattepliktiga inkomster leder det till skattetillägg, som i regel är 25% av den undanhållna skatten. Det är också skattebrott som i värsta fall är straffbart med fängelse.

Om man själv rättar uppgifter undgår man dock straff och skattetillägget, även om man alltså uppsåtligen undanhållit uppgifterna.

Thomas HefnerRådgivare