FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt30/01/2022

Definition av lägenhet

Hej! Tack för all intressant läsning på er sida.

Jag har en fråga: Hur vet man vad den juridiska definitionen av en ''lägenhet'' är? Vad för källor kan man använda sig av för att hänvisa till vad som anses vara en ''lägenhet''? Även, vad finns det för trovärdiga källor för att få definitioner av begrepp som har störst dignitet förutom lagboken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga! Du undrar alltså dels om den juridiska definitionen av lägenhet samt vilka andra källor som finns att tillgå för att definiera juridiska begrepp. Jag kommer inledningsvis redogöra för de olika rättskällorna som finns i svensk rätt samt deras inbördes hierarki, för att sedan diskutera begreppet "lägenhet".

Rättskällor

Precis som du skriver i frågan är den främsta rättskällan lagstiftningen. All lagstiftning har dock inte samma dignitet; tyngst väger grundlagarna och därefter (i fallande skala) riks­dagens lagar, regeringens förordningar och myndigheters föreskrifter.

Utöver lagstiftningen är även praxis (det vill säga domstolars avgöranden), sedvanerätt, förarbeten och doktrin att betrakta som rättsskällor. Deras inbördes hierarki är dock omdebatterad.

När man ska tolka olika bestämmelser eller juridiska begrepp kan det vara ett bra tillvägagångssätt att läsa förarbetet till aktuell bestämmelse, eftersom det kan förtydliga bestämmelsens innehåll eller ge ökad förståelse för bestämmelsens syfte och ändamål. Det kan också vara så att HD har tolkat en bestämmelse eller ett rekvisit i en dom.

Begreppet lägenhet

Begreppet "lägenhet" förekommer i ett flertal lagar. Till att börja med bör nämnas att en lägenhet kan upplåtas med antingen bostadsrätt eller hyresrätt. Bostadsrätter regleras i bostadsrättslagen, medan hyresrätter regleras i 12 kap JB (även benämnt hyreslagen).

Bostadsrättslagen

I 1:1 bostadsrättslagen står att en bostadsrättsförening är en förening som som har till ändamål att i föreningens hus upplåta lägenheter med bostadsrätt. Det som går att utläsa ur detta är att en lägenhet med bostadsrätt upplåts av en bostadsrättsförening och att lägenheten ska vara belägen i föreningens hus.

I 1:5 st 2 bostadsrättslagen står att som lägenhet upplåtna med bostadsrätt räknas varje enskild enhet som är inrättad för att varaktigt och självständigt användas som bostad (eller lokal). Denna definition av lägenheter gäller dock bara i sitt sammanhang, vilket är vid beräkning av antalet lägenheter vid upprättande och registrering av ekonomisk plan. När beteckningen använda i lagen i övrigt avses endast objektet för föreningens upplåtelse, enligt prop 1990/91:92 s 58.

I 1:6 bostadsrättslagen definieras bostadslägenhet som en lägenhet som är avsedd att helt eller inte till oväsentlig del användas som bostad. Med lokal avses annan lägenhet än bostadslägenhet.

Den slutsats som kan dras av detta är att begreppet lägenhet kan innefatta både bostadslägenheter (som är avsedda att användas helt eller till stor del som bostäder) och lokaler (de lägenheter som inte ska användas som bostad). En gemensam förutsättning är dock att dessa upplåts av en bostadsrättsförening.

Jordabalken

I 12:1 st 1 JB står att kapitlets bestämmelser ska gälla avtal genom vilka delar av hus upplåts till nyttjande mot ersättning. I 12:1 st 3 JB finns motsvarande definition av bostadslägenhet och lokal som i 1:6 bostadsrättslagen. Således gäller den definition som kan utläsas ur bostadsrättslagen även för hyresrätter i jordabalken.

Slutsatser

Definitionen av lägenhet återfinns i bostadsrättslagen och begreppet diskuteras även i prop 1990/91:92 s 58 (som är ett förarbete). Begreppet innefattar både bostadslägenheter, som är avsedda att användas helt eller till stor del som bostad, och dels lokaler, alltså de lägenheter som inte ska användas som bostäder. Samma definition används i jordabalken.

Hoppas att du har fått svar på din fråga och återkom gärna vid ytterligare funderingar!

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare