Delning av inlägg om personer som begått brott

Vad säger lagen och eventuellta rekommendationer om att upplåta sin (stora) FB-grupp till delning av inlägg som berättar om en person som dömts för våldtäkt, övergrepp och barnpornografibrott, med motiveringen att skydda flickor på orten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss här på Lawline!

När det gäller inlägg på sociala medier där man sprider information om personer och vilka brott de har begått eller blivit dömda för kan det komma att utgöra brottet förtal.

Enligt 5 kap 1 § brottsbalken är det brott att utpeka någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadsätt, eller på annat sätt delar uppgifter som skulle utsätta personen för andras missaktning. Det är brott så fort uppgiften delas med andra personer och det spelar inte någon roll ifall det är sant eller ej. Det innebär att så fort man skapar inlägg på sociala medier där man pekar ut någon som brottslig så utgör det brott.

Dock är förtal generellt ett målsägandebrott, vilket innebär att det är målsäganden som behöver väcka åtal och inte en åklagare, vilket följer av 5 kap 5 § brottsbalken

Jag skulle därför avråda från att skapa en sådan sida då inläggen skulle högst troligen utgöra brott och därmed riskera både brottsligt åtal men även skadeståndskrav från alla som skapat sådana inlägg.

Hoppas detta svarar på din fråga!

//Mvh

Linus NilssonRådgivare