Den lega arvsordningen med särkullbarn och gemensamma barn

Hej. Jag är ensamstående, ogift och med tre barn sedan tidigare förhållanden. Ifall jag rent hypotetiskt skulle träffa någon och gifta mig, ärver då mina barn mig till 100 procent ifall jag inte har något testamente och jag och den nya hustrun inte har gemensamma barn. 2. Hur blir fördelningen ifall jag och hustrun skulle få ett gemensamt barn.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga finns främst i Ärvdabalken (ÄB) och äktenskapsbalken (ÄktB).

Den legala arvsordningen

Enligt 3 kap. 1 § ÄB tillkommer all den avlidnes kvarlåtenskap den efterlevande maken. Detta förutsatt att det inte finns några särkullbarn. Finns det särkullbarn har de rätt till sin arvslott.

Bodelning

Efter att en bodelning inrättats (23 kap. ÄB) har särkullbarnen rätt till sin arvslott från all den avlidnes kvarlåtenskap + bodelningslotten. Resterande av kvarlåtenskapen tillkommer den efterlevande maken.

Särkullbarn

Särkullbarnen har rätt att få sin arvslott direkt efter att deras förälder avlidit ( 3 kap. 1 § ÄB). Arvet delas lika mellan samtliga barn (7 kap. 1 § ÄB).

Bröstarvingar

De gemensamma barn från ett äktenskap har rätt till efterarv, vilket innebär att de får rätt till arvet efter att den efterlevande maken avlider. Därefter har de rätt till sin kvotdel (jfr 2 kap. 1 § ÄB)

Testamente

Det finns möjlighet att i testamentet frånskriva makens arvsrätt, dock har barn alltid rätt till sin arvslott. Var dock uppmärksam på formkraven för ett giltigt testamente (10 kap. 1 § ÄB)

Slutsats

Vid ingående av ett äktenskap kommer särkullbarn från tidigare äktenskap ha rätt till sin arvslott direkt. Dock behöver de gemensamma barnen vänta tills dess att den efterlevande maken avlider förrän de har rätt till sin arvslott. Makens arvsrätt går dock att testamentera bort.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare