Den legala arvsordningen

Min syster avled 2018. Hon och min svåger har ett barn som är adopterad. Deras adopterade barn ärver ju när min svåger dör. Men jag undrar vem som ärver sonen om jag lever när sonen dör ?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga handlar om ärvdablakens bestämmelser (ÄB).

Det stämmer att adopterade barn har rätt till arv i egenskap av en bröstarvinge (2 kap. 1 § ÄB). Jag tolkar din fråga som så att du undrar vad som kommer att ske med arvet efter att din svågers barn avlider.

För att underlätta läsningen kommer jag att benämna din svågers barn " A".

Makens arvsrätt

Efterlämnar man en fru eller make har de enligt 3 kap. 1 § ÄB arvsrätt. De får dessutom hela kvarlåtenskapen enligt 3 kap. 1 § ÄB, såvida det inte finns ett testamente eller särkullbarn.

Den legala arvsordningen

Enligt den legala arvsordningen är det barn till den avlidne personen som är arvsberättigad (2 kap. 1 § ÄB). De är alltså i den första arvsklassen. Om det inte finns några barn går man vidare till andra arvsklassen (2 kap. 2 § ÄB). I den arvsklassen är det föräldrar till den avlidne personen som kommer att ha rätt till kvarlåteskapet. I det aktuella fallet har pappan avlidit innan barnet. Pappans arvslott tillkommer då

 A´s syskon, varav varje syskon kommer att dela lika på lotten. Skulle A´s syskon dött men efterlämnat sig avkommlingar tillkommer systerns arvslott dennes barn.

Skulle A inte ha några syskon går man vidare till tredje arvslottren. Om det varken finns föräldrar, syskon eller syskonsavkomlingar tillkommer arvet far-och morföräldrar. Om även de är avlidna tillkommer arvet deras barn. Dvs A´s moster/faster, morbror/farbror.

Slutsats

De som ovans nämnts har rätt till arv enligt den legala arvsordningen. Detta förutsatt att det inte finns något testamente eller en make till A.

Hoppas du fick svar på din fråga!

MVH

Nelly StarkengrenRådgivare