FrågaKÖPRÄTTÖvrigt17/02/2020

Distansavtalslagen

Hej lawline

Jag undrar om man kan tillämpa distansavtalslagen och konsumentköplagen analogt? Finns det några "regler" på hur man gör i så fall? Tänker om man som konsument kanske har beställt något från nätet och sen ångrar sig?

Tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Har du som konsument beställt en vara eller en tjänst på nätet så gäller distansavtalslagen. Enligt denna lag har du rätt till 14 dagars ångerrätt när du köper en vara eller en tjänst på nätet. Ett krav är dock att du ska ha köpt ifrån ett organiserat system där företaget marknadsfört att de tar emot köp på distans. Ångerrätten gäller dock inte när du köper en resa eller en specialtillverkad produkt.

Har du köpt en vara börjar din ångerfrist löpa dagen efter att du tagit emot varan. Har du köpt en tjänst börjar ångerfristen löpa dagen efter du ingick avtalet.

Du kan självklart ångra ditt köp tidigare genom att ta kontakt med säljaren. För att kunna bevisa att du meddelat säljaren om att du ångrat dig bör du göra det skriftligt trots att det inte finns något krav på skriftlighet.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sandra RustRådgivare