Dödsboets tillgångar går först och främst till att betala dess skulder

Måste man betala en skuld som inte täcker dödsboets kvarvarande tillgångar. Vi har en skuld på 49.000:- , när vi har betalat alla begravnings kostnader och bouppteckning återstår tillgångar på 8.000:- i dödsboet.

Kan fordringsägare begära att vi betalar av skulden med de återstående tillgångarna på 8.000:-, fast de inte får betalt för hela summan på 49.000:-

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du undrar om fordringsägare (också kallade borgenärer) kan begära att alla dödsboets tillgångar används för att betala dödsboets skulder. Jag ska besvara denna fråga genom att först allmänt förklara hur det ser ut i lagen med dödsbon och dess skulder, och i slutet besvara din fråga med stöd i det redogjorda.

Dödsbon och dess skulder

Ett dödsbo är en juridisk person, enligt 18 kapitlet 1 § ärvdabalken (1958:637). Detta betyder att dödsboet i sig har skulder och tillgångar, inte dödsboets ägare som endast är dess företrädare. Detta har till effekt att man inte kan göra någon annan ansvarig för dödsboets skulder.

I 21 kapitlet 4 § ärvdabalken sägs att om arvskifte (alltså att man ger ut arvet från den avlidne) sker innan den avlidnes skulder har betalats så ska det återbetalas. Av detta förstår vi att man inte betalar ut arvet förrän alla skulder är betalda.

Enligt 10 § förmånsrättslagen (1970:979) har begravnings- och bouppteckningskostnader förtur till betalning framför andra borgenärer, men detta gäller vid konkurs. Dödsbon kan sättas i konkurs enligt 2 kapitlet 3 § konkurslagen (1987:672). Dock gäller det inte alla typer av skulder. Detta finns det mer detaljerad information om i förmånsrättslagen.

Om dödsboet inte har fler tillgångar men skulder finns kvar och det inte är i konkurs så ska skulderna avskrivas, vilket betyder att företaget i princip säger upp sin fordring (betalningskrav). Det man gör då är att man kontaktar företaget och förklarar situationen. Det kan vara så att de kräver bevis, och då kan man ge dem en kopia på ett dödsfallsintyg och bouppteckning som visar att personen är avliden och att inga tillgångar finns kvar.

Ditt fall

Svaret på din fråga blir ja, de kan begära att dödsboets tillgångar används för att betala skulden. Sätter ni dödsboet i konkurs skulle jag dock säga att i regel prioriteras begravnings- och bouppteckningskostnader. Som privatperson ärver du inte någon skuld. Du bör dock verkligen ringa runt och få skulderna avskrivna.

Hoppas att du känner att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att vända dig till Lawline igen ifall du har ytterligare frågor!

Med vänlig hälsning,

Kevin TorssellRådgivare