Dokument för bouppteckning

Hej,

Min mamma var änkling och har nu gått bort. Jag har inga syskon och är ensam arvinge. Min mamma hade en God-man som har skött ekonomin.

Hur gör jag boupptäckningen? Hur får jag tillgång till det jag behöver ha för att kunna göra en boupptäckning? Hur vet jag att jag fått tillgång till alla konton och eventuella försäkringar?

Hur gör jag? Eller vad behöver jag göra?

Med vänlig hälsning, Jill

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga undrar du hur du får tillgång till alla dokument som behövs inför bouppteckningen efter din mamma.

God man vid dödsfall

När en person med god man avlider upphör godmanskapet. Den gode mannen är skyldig att ta kontakt med arvingarna och redogöra för hur han skött förvaltningen under tiden från dödsfallet. Ett bra ställe för er att börja på är alltså att kontakta er mammas gode man och be denne om de papper han har som rör er mammas tillgångar.

Hur företag generellt agerar vid dödsfall

Du undrar hur du kan vara säker på att du fått tillgång till alla konton och försäkringar. Det enkla svaret på den frågan är: det kan du inte vara.

De flesta banker och försäkringsföretag är anslutna till Skatteverkets register vilket innebär att de är medvetna om er mammas bortgång. Dessa kommer då skicka ut sammanställningar över vilka konton och försäkringar som finns hos respektive företag. Eftersom er mamma haft god man så bör ni dock vara vaksamma på att vissa av dessa brev kan skickas till den gode mannens adress, i stället för er mors. Ni bör kontrollera med den gode mannen från vilka företag han brukar få brev i er mammas namn ifrån.

Mitt råd till er

Eftersom de flesta finansiella företagen är anslutna till Skatteverkets register kommer ni med största säkerhet få reda på all information genom dessa brev som skickas, men det finns dock specialfall. Jag skulle råda er att ta kontakt med er mammas gode man och be denne överlämna alla dokument han har som rör er mor. Där kommer med största säkerhet alla konton och försäkringar finnas med. Ni borde även kontrollera er mammas brevlåda löpande samt be den gode mannen

Om något skulle missas vid den första bouppteckningen så måste en tilläggsbouppteckning göras. Detta innebär helt enkelt att man gör en till bouppteckning där man listar de tillgångar som upptäckts sen den förra bouppteckningen. Den första bouppteckningen påverkas inte av detta utan står fast.

Jag hoppas du fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

William Nordstrand LarssonRådgivare