Dold samäganderätt vid utmätning av fast egendom

Hej Min man har en skadestånd på 250 tusen kr att betala och undrar nu om kronofogden kan utmätta vårt hus för att kunna betala denna ..skuld, fast vi har en registrerad bodelning och kommer att ansöka om lagfarten också, vilket innebär att jag äger hälften nu. Tacksam för eran hjälp

Lawline svarar

Hej,

Enligt 4 kap. 24 § utsökningsbalk (1981:774) kan fastigheten, vilket anses utgöra fast egendom, utmätas under förutsättningen att egendomen tillhör gäldenären. Enligt samma lagrum presumeras den fasta egendomen tillhöra gäldenären om denne har lagfart på fastigheten.

Av din fråga framgår det att du för tillfället inte har lagfart på fastigheten. Förutsatt att den skuldsatta maken har lagfart på fastigheten, föreligger det tyvärr inget hinder mot att hela fastigheten kan komma att bli föremål för utmätning enligt ovanstående lagrum.

Kan du däremot bevisa att du samäger fastigheten, enligt s.k. dold samäganderätt, har du rätt till hälften av försäljningsvärdet vid en eventuell utmätning av fastigheten. Tre förutsättningar måste vara uppfyllda för att dold samäganderätt ska anses föreligga:

1) Att egendomen ska ha förvärvats för gemensamt bruk

2) Att den dolde ägaren har tillskjutit pengar för egendomen

3) Att parternas avsikt var att äga egendomen tillsammans

Med vänlig hälsning,

Sina AminiRådgivare