Dröjsmålstalan hos migrationsverket

Hej!

Jag en spansk medborgare bosatt i Sverige från 7 år tillbaka och har ansökt för svenskt medborgarskap hos Migrationsverket.

Detta var för 30 månader sen. Uppskattad väntetid då jag ansökte var 9 månader. Nu 41 månader. Och det stiger upp om och om igen varje gång jag kollar upp detta. Med tanke på att jag har betalat 1800 sek för detta ärende känns det helt oacceptabelt att behöva vänta så länge tid. Alltså allt känns som en stor skämt och därför vill jag få avsluta mitt ärende och få min pengar tillbaks. Min livssituation har självklart förändrat under de sista 30 månader!! Men det är omöjligt att få prata med Migrationsverket. Jag skulle vilja anmäla dem för att utföra så bedrövligt jobb. Vilken myndighet kan jag då vända mig till?

Tack för svaret

Mvh

Maria Teresa Torrente

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att den långa väntetiden är väldigt frustrerande.

Vad du kan göra om du inte redan har gjort det, är att väcka en dröjsmålstalan enligt 12 § FL. Detta gör du genom att skicka in en begäran till migrationsverket om att de ska avgöra ärendet. Migrationsverket har då 4 veckor på sig från dessa att dröjsmålstalan inkom till myndigheten att avgöra ärendet i sak eller att avslå din begäran i ett särskilt beslut. Om migrationsverket väljer att avslå din begäran så kan man enligt 12 § 2 st FL överklagas detta till Migrationsdomstolen. Migrationsdomstolen kan då enligt 49 § FL bestämma att migrationsverket ska avgöra ärendet så fort som möjligt.

Du kan också vända dig till JO med ett klagomål på den långsamma handläggningstiden. Vem som helst kan göra en anmälan hos JO. Du kan hitta webbformuläret här.

Hoppas jag lyckades besvara dina frågor!

Amanda RydbergRådgivare