Dubbelbeskattning genom utomlands påförd fastighetsavgift

Hej, Min man är anställd från Sverige och vi bor i Texas. Vi har köpt hus här och har en rejäl fastighetsskatt (2% av marknadsvärdet av fastigheten), eftersom den fastighetsskatt används i Texas istället för inkomstskatt (inkomstskatten i Texas är 0%). Vi tycker bäst den kan likställas med kommunalskatt. Enligt skatteverkets informationstjänst likställs fastighetsskatt i USA med den svenska fastighetsavgiften och eftersom Sverige inte kräver ut fastighetsavgift så måste vi betala skatter i två länder. Men kan detta verkligen vara rimligt? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Jag förstår det som att fastigheten är belägen i Texas. Någon fastighetsavgift i Sverige ska därför inte uttas, varför dubbelbeskattning i detta avseende inte blir aktuellt.

Utan vidlyftigare utredningar som bör ligga utanför det utrymme för svar som här kan ges så är det dessutom min bedömning att skatteverkets uppfattning vad gäller din makes inkomstskatt sannolikt skulle få genomslag vid en domstolsprövning. Inkomstkällorna bör som utgångspunkt inte betraktas som desamma, varför någon dubbelbeskattning därför inte heller skulle föreligga. Om din make däremot vore obegränsat skattskyldig i Sverige och beskattas för en inkomst från fastigheten så uppkommer en dubbelbeskattningssituation. Beskattas inkomsten genom Inkomstskattelagen så kan den erlagda fastighetsskatten i Texas på begäran komma att avräknas (se lag om avräkning av utländsk skatt 1 kap 3§, 2 kap 1§, 2 kap 7§ och Skatteverkets ställningstagande 131 451802-09/111).

Möjligen kan din make kan vinna framgång genom att invända mot Sveriges inkomstbeskattning i sig. Han är ju till att börja med ej bosatt här. Huruvida han stadigvarande vistas här (6 månader i följd har ansetts tillräckligt enligt praxis) eller har s.k. väsentlig anknytning till Sverige har jag av dina uppgifter inte möjlighet att bedöma, men om detta inte är fallet så är han inte obegränsat skattskyldig för inkomstskatt i Sverige (Inkomstskattelagen 3 kap 3§). I så fall skall inkomsten beskattas här under förutsättning att lag om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta kan tillämpas, vilken bl.a. förutsätter att inkomsten förvärvats genom verksamhet i Sverige, såvida inte arbetsgivaren utgörs av svenska staten, svensk kommun eller svenskt landsting (se 5 § nämnda lag).

Lag om avräkning av utländsk skatt: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19860468.HTM

Inkomstskattelag: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19991229.HTM

Vänligen

Patrik EmbladRådgivare