Dubbelbeskattning på Amerikansk aktieutdelning

Hej Min fråga gäller min fru som är amerikansk medborgare och om hon måste betala svensk skatt på aktieutdelning som härrör från amerikanska bolag. Min fru är folkbokförd i Sverige samt i USA (permanent adress samt socialförsäkringsnummer) och har sedan länge ett aktieinnehav registrerat på henne i USA som ger en utdelning till hennes amreikanska bankkonto. På denna utdelning betalar hon amerikansk skatt och nu är frågan om hon också måste betala svensk skatt på denna utdelning. mvh Lasse

Lawline svarar

Hej!

Jag förutsätter i det följande att din hustru är antingen bosatt i Sverige eller anses vistas stadigvarande här. Viss ledning för hur man bedömer om någon stadigvarande vistas kan fås ur 6 § 1 p. Lag (1991:586) om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta. Där stipuleras att man under vissa förutsättningar inte är skattskyldig enligt den lagen om man inte vistats i Sverige mer än 183 dagar under en tolvmånadersperiod.

Den som är bosatt i Sverige eller som stadigvarande vistas här är obegränsat skattskyldiga i Sverige enligt Inkomstskattelagen (1999:1229)

3 kap. 3 §. Som obegränsat skattskyldig är man skattskyldig för alla sina inkomster i Sverige och från utlandet, 3 kap. 8 § samma lag.

Som huvudregel så måste alltså din hustru betala svensk skatt på utdelningen trots att den är från ett utländskt bolag. För att undvika dubbelbeskattning och skatteflykt så har Sverige ingått ett dubbelbeskattningsavtal med USA. I artikel 10 (1) nämnda avtal stipuleras att den stat där personen som uppbär utdelningen har sitt hemvist har rätt att beskatta densamma. Art. 10 (2) medger att även den stat varifrån inkomsten härrör, den så kallade källstaten, har rätt att beskatta inkomsten. Dock får denna skatt inte överstiga 15% av utdelningens bruttobelopp enligt art. 10 (2) (b).

Denna skatt avräknas sedan från den skatt som tas ut i Sverige på inkomsterna, så att den samlade skattebördan blir samma som om utdelningen skett från ett svenskt bolag, art. 23.

Dock har USA genom artikel 1 (4) förbehållt sig rätten att beskatta sina medborgare som om avtalet inte existerat, det vill säga att de har rätt att fullt beskatta din hustru. Detta innebär att en dubbelbeskattningseffekt riskerar att uppstå. Då framgår av art. 23 (3) (a) att Sverige skall avräkna den skatt som betalats i USA, men inte med högre belopp än den skatt som enligt avtalet skulle ha erlagts i Förenta Staterna om personen inte var medborgare i Förenta Staterna. Med andra ord skall avräkning i Sverige inte ske med högre belopp än 15 % av utdelningens bruttobelopp eftersom detta är den skatt som enligt art. 10 (2) (b) i avtalet annars skulle ha erlagts. Enligt art. 23 (3) (b) skall därefter USA medge avräkning för den svenska skatt som betalats till eller tillkommer Sverige efter avräkning, för att eliminera kvarvarande dubbelbeskattning.

Så, för att sammanfatta så är din hustru tvungen att betala även svensk skatt på sin utdelning från USA, men denna kan bli föremål för en avräkning så att den samlade effekten inte blir oskälig.

Mer information om avräkning kan du hitta här.

Sveriges dubbelbeskattningsavtal med USA kan du hitta här.

Inkomstskattelagen kan du hitta här.

Lag om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta kan du hitta här.

Vänligen

Christoffer TreutigerRådgivare