FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder21/08/2023

Efter hur länge gallras uppgifter om fängelsestraff i belastningsregistret om jag blivit villkorligt frigiven?

Hej! Jag blir inte klok på det här med tid brott ses i Belastningsregistret, och alla säger olika, därför frågar jag nu utifrån MITT fall: 2019 dömdes jag i Hovrätt till sammanlagt 18månaders fängelse för "diverse" (minns inte alla benämningar) barnpornografibrott. Jag har innan det suttit häktad 3månader, och med 2/3-avtalet så vart min fängelsetid "bara" 9 månader och jag satt i fängelse februari till november 2020. Nu till min fråga, när kan jag återigen söka mig ett jobb? Ja jag skriver så, då 90-95% av dagens arbetsgivare tar belastningsregistret. Det är hemskt för mig att behöva gå och vänta till 2029 eller 2030 innan jag kan söka, för då är jag för gammal. Hoppas jag får svar utifrån mitt fall. Mvh.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur länge brottet du har begått kommer finnas kvar i belastningsregistret. För att besvara din fråga kommer jag främst använda mig av lagen om belastningsregister.

Utredning

Som jag har förstått det har du blivit dömd i hovrätten för barnpornografibrott, till 18 månaders fängelse. Dock har du blivit villkorligt frigiven efter 2/3 av straffet samt suttit häktad i 3 månader innan dess, varför din tid i fängelset tillslut blev 9 månader, mellan februari och november 2020.

I samband med att en person blir dömd kommer brottet och dess påföljd föras in i ett så kallat belastningsregister. Belastningsregistret innehåller bland annat domar, beslut, strafföreläggande och föreläggande av ordningsbot (3 § lagen om belastningsregister). Dessa uppgifter gallras (dvs. tas bort) efter en viss tid.

Hur lång tid en uppgift finns kvar i belastningsregistret beror på vilken påföljd man fått. När det gäller fängelsestraff, gallras uppgiften 10 år efter frigivningen (17 § 1p. lagen om belastningsregister). Eftersom att du blivit villkorligt frigiven, kommer gallringstiden beräknas från november 2020. Enligt denna beräkning bör uppgiften försvinna ur belastningsregistret i november 2030.

Dock, om du skulle begå ett nytt brott under den här tiden, gallras ingen av uppgifterna så länge någon av dem ska finnas kvar i registret (med undantag för om den nya anteckningen avser penningböter) (18 § lagen om belastningsregister). En uppgift ska dock alltid gallras senast 20 år efter domen (18 § andra stycket lagen om belastningsregister).

Hoppas detta gav dig svar på din fråga. Om du har fler frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare