Efterarv när testamente saknas

Min moster gick bort i somras, hennes make ärvde hennes tillgångar, det finns inga gemensamma barn, på min mosters sida finns hennes syster ( min mamma) och min mammas barn, på min mosters makes sida finns 8 syskonbarn,

Finns inget testamente skrivit, vem ärver då min mosters make går bort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i ärvdabalken (ÄB). Om inget testamente finns fördelas arvet enligt reglerna i denna lag. Arvingar delas in i olika arvsklasser med olika rätt till arv enligt 2 kap. Syskon är i den andra arvsklassen och har rätt till arv efter eventuella barn samt föräldrar (2 kap. 2 § ÄB). Om den avlidna var gift finns dock särskilda regler i 3 kap. och där framgår att arvet ska tillfalla maken i första hand (3 kap. 1 § ÄB). Övriga arvingar har i sådana fall efterarvsrätt vilket innebär att arvet fördelas först när den efterlevande maken också gått bort. Eftersom din moster inte hade några barn och ingen av hennes föräldrarna lever, så kommer din mamma att få efterarv när din mosters make går bort. Efterarvet omfattar den kvarlåtenskap som din moster lämnat efter sig, vad gäller hennes makes kvarlåtenskap så kommer den att fördelas till hans arvingar som är hans syskonbarn. Det innebär alltså att din mamma inte har någon arvsrätt efter din mosters make och hans arvingar har ingen arvsrätt efter din moster. Man gör då en beräkning av hur stor andel som är deras respektive kvarlåtenskap, vanligtvis är det hälften vardera.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att kontakta våra jurister på Lawline.

Moa LundqvistRådgivare