Egendom som undantas från utmätning

Hej! Jag har en fråga ang beneficiereglerna. Jag har fått anmärkning och KFM skall påbörja utmätning. Jag har för närvarande inga tillgångar så som bil aktier insatsbostad exklusiva möbler eller tavlor eller smycken eller märkesklocka eller pengar på banken osv... Jag har varit studerande, men jag har under mina år sparat ihop det jag kunnat och för ca två månader sedan köpt en soffa på 7000 kr och en säng för 5000. min fråga är, kommer kronofogden att beslagta dessa när dom inte kan få ut något annat? PS. jag har ett par oanvända skor som hade kostat ca 500 kr kommer dom att ta dom?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om vad som kan utmätas hittar du i Utsökningsbalken (UB) 4 och 5 kap, se https://lagen.nu/1981:774.

Enligt utmätningsordningen i UB 4 kap så ska KFM i första hand utmäta den egendom som enklast och billigast kan användas till betalning av fordran t.ex. banktillgodohavanden och lön. Först därefter blir det aktuellt att utmäta lös egendom.

När det gäller utmätning i lös egendom så får utmätningen endast genomföras om bland annat utmätningen kan beräknas dra in ett så stort överskott att den kan anses försvarlig (UB 4 kap 3§). Saker som är svårsålda och/eller har lågt värde ska därför inte utmätas.

Vidare så kan egendom även undantas från utmätning i enlighet med benificiumreglerna i 5 kap. Personliga föremål som kläder och dylikt ska undantas från utmätning upp till ett skäligt belopp (p.1). Eftersom skorna är ett sådant föremål som faller in under paragrafen och de inte är särskilt dyra så kan de undantas. Om du har flera par skor så kan bedömningen bli en annan men jag skulle tro att oftast så har begagnade skor så lågt värde att de undantas redan genom UB 4 kap 3§.

Enligt p.2 i UB 5 kap 1§ så ska också möbler och liknande undantas om de är nödvändiga för ett hem och dess skötsel. Detta avgörs från fall till fall men i princip så omfattas allt normalt bohag av den här paragrafen om det inte anses vara onödigt eller har ett allt för betydande värde. Till exempel så anses TV-apparater och datorer vara benificium så länge de inte har ett allt för betydande värde. Varken soffan eller sängen har ett anmärkningsvärt värde eller är onödiga i hemmet. Jag skulle därför tro att de kommer att undantas för utmätning (KFM Handbok för utmätning s.99-100).

KFM:s handbok för utmätning hittar du här http://www.kronofogden.se/download/18.3d26852213302b621f780008792/1324039881572/Handbok_Utmatning.pdf

Med vänliga hälsningar

Pierre OlssonRådgivare