Ej önskar HLR eller livsuppehållande behandling

Hej!

Är ett "Living will" giltigt i Sverige? Alltså: Skulle jag kunna skriva ett testamente/instruktioner där jag stadgar att jag ej önskar bli återupplivad om mitt hjärta stannar eller att jag vill att min respirator ska kopplas ur om jag någonsin hamnar i koma? Jag vet att living wills är vanliga och accepterat i USA men hur ser regleringen ut i Sverige?

MVH

Lawline svarar

Hej!

Enligt Hälso- och sjukvårdslagen och Patientlagen så grundar sig svensk hälso- och sjukvård på att patientens självbestämmanderätt ska respekteras. Se 5 kap 1 § punkt 3 i Hälso- och sjukvårdslagen samt 4 kap 1, 2 och 4 §§ Patientlagen. Har man kunnat förstå konsekvenserna av att neka vård så har man således den rätten.

När det kommer till exempelvis HLR så gäller som följer:

Dokumentation av ställningstagande om att avstå från hjärt–lungräddning

All hälso- och sjukvårdpersonal ska omedelbart påbörja hjärt–lungräddning (HLR) på personer som drabbats av plötsligt oväntat hjärtstopp, såvida det inte finns ett dokumenterat ställningstagande om att HLR inte ska utföras. Ställningstagande om att avstå från HLR (»Ej HLR«) ska dokumenteras i patientens journal.Ett ställningstagande om att avstå från HLR gäller på sjukhus endast under ett vårdtillfälle inom ett verksamhetsområde. Under förutsättning att det finns säkra rutiner för hur ställningstagandet kommuniceras mellan berörda verksamhetsområden kan ställningstagandet även gälla när patienten tillfälligt undersöks eller behandlas inom ett annat verksamhetsområdet

Skäl som kan motivera ställningstagande om att avstå från hjärt–lungräddning

Patienten vill inte ha behandling med hjärt–lungräddning (HLR) vid ett eventuellt hjärtstopp.Ansvarig läkare bedömer det som utsiktslöst att HLR skulle kunna återställa spontan cirkulation och andningsfunktion.Ansvarig läkare bedömer att HLR inte är till gagn för patienten, även om det finns en liten möjlighet att patienten skulle kunna återfå spontan cirkulation och andningsfunktion.När det kommer till livsuppehållande behandling som respiratorvård gäller även här att patientens självbestämmanderätt ska respekteras. Det innebär att det är en skyldighet enligt svensk grundlag att lyssna på patientens önskemål att inte få livsuppehållande behandling. Detta gäller också om en patient avsagt sig annan behandling som kunnat rädda dennes liv.I samband med inläggning på intensivvårdsavdelning för ett livshotande tillstånd eller under pågående vård med försämring, kan det bli aktuellt med behandlingsbegränsning – antingen att avstå från (inte inleda) eller avbryta pågående (inte fortsätta) livsuppehållande behandling. Grunderna för ett sådant beslut (ställningstagande) kan vara patientens egen viljeyttring (autonomi), akuta eller kroniska sjukdomens prognos samt terapisvikt trots pågående behandling.

Val av behandlingsstrategi baseras på etiska principer samt medicinsk vetenskap och beprövad erfarenhet. Hälso- och sjukvårdslagstiftningen betonar respekt för patientens självbestämmande och integritet samt att vården så långt som möjligt ska utformas, och genomföras i samråd med patienten. En läkare får inte ge en behandling som patienten inte vill ha, med undantag för till exempel vård enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård.

Hoppas du fått lite vägledning kring dina funderingar

Med vänlig hälsning

Sandra RustRådgivare