Enskild egendom och arvsskifte

Jag har skrivit ett äktenskapsförord till min hustru som lyder:

"All egendom XX nu äger, och i framtiden kan komma att förvärva, ska vara enskild egendom, i vilken den andra maken inte äger giftorätt. Eventuell avkastning av egendomen ska vara enskild egendon."

Nu har hon fått som gåva min del av huset och äger alltså det 100% !

Jag har från förra äktenskapet 2 barn, ärver dom vid min död delar av hennes enskild egendom?

Eller ärver dom bara 1/2 av det vi tillsammans äger och inte vad hon har enligt sitt Äktenskaps förord?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är äktenskapsbalken (ÄktB) (1987:230) som reglerar frågor gällande äktenskap.

Jag tolkar din fråga som att du och din fru har ett äktenskapsförord om att er egendom ska vara enskild egendom. Det innebär att vid en eventuell skilsmässa så ska er enskilda egendom inte beaktas vid bodelningen. Du har två s.k. särkullbarn som kommer att ärva dig när du avlider. Om du och din fru är gifta när du avlider så kommer en bodelning att ske först. Vid en bodelning så kommer det gemensamma giftorättsgodset att beaktas. Med gemensamma giftorättsgodset menas all egendom som inte är enskild egendom (ÄktB 7 kap. 1 §). Jag tolkar som sagt som att all egendom som ni har är enskild egendom, vilket innebär att ni får behålla den egendom som är enskild egendom. Efter bodelningen så kommer dina barn att ärva dig, vilket innebär att dina barn inte kommer att ärva den enskilda egendomen som din fru har. Det som dina barn ärver är 1/2 av egendomen som du och din fru tillsammans äger samt all eventuell enskild egendom som du har.

Sammanfattning:
Om ena maken avlider och den avlidne har särkullbarn så kan den avlidnes särkullbarn inte ärva den efterlevande maken, utan kommer att endast ärva sin förälder som avlidit. Det spelar ingen roll om makarna har enskild egendom eller inte, då särkullbarnen inte skulle ärva även om egendomen hade varit giftorättsgods. För att dina särkullbarn skulle ärva din fru så kräver det att hon testamenterat något till dina barn.

Hoppas att svaret gav viss vägledning. Om jag har missförstått din fråga är du alltid välkommen att återkomma med en ny.

Lawline RådgivareRådgivare