Enskild egendom vid fördelning av arv

Min mor avled nyligen. Hon ärvde tidigare 1/8 del av ett skogshemman med sina 7 syskon. Detta skrevs som enskild egendom av hennes far. Vår far finns fortfarande i livet och vi kommer nu inom kort att göra en bouppteckning. Hur skall vi göra med denna enskilda egendom vid bouppteckningen? Är det min far som ärver denna eller jag och min bror? MVH Jörgen Lundgren

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

När någon som är gift avlider blir äktenskapet upplöst och en bodelning görs. Eftersom arvet som din mor ärvde är enskild egendom ingår den inte i bodelningen (10 kap 1 § äktenskapsbalken). Det som tillfaller din mor genom bodelningen blir hennes kvarlåtenskap och den egendom som går i arv efter henne. När det endast finns gemensamma barn så ärver först den efterlevande maken och när han/hon dör ärver sedan barnen (3 kap. 1 § ärvdabalken). Detta innebär alltså att det är din far som ärver allting efter din mor och att ni barn får er del av arvet efter er mor när han avlider.

Äktenskapsbalken https://lagen.nu/1987:230

Ärvdabalken https://lagen.nu/1958:637

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare