Envarsgripande mot en person under 15 år

Vilka rättigheter har jag då minderårig begår brott. Exempel minderårig kastar sten på bil.

Vad jag förstår så får jag inte göra envarsgripande om personen är undet 15.

Vad får jag göra för att skydda min egendom?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Envarsgripande innebär att vem som helst kan, om någon har begått ett brott där fängelse kan utgå som påföljd, gripa personen. Detta förutsätter att personen som har begått brott påträffas på bar gärning eller är på flyende fot. Gemene man kan även gripa den som är efterlyst för brott. Efter gripandet ska den som har begått brott överlämnas skyndsamt till närmaste polisman (24 kap. 7 § andra stycket rättegångsbalken)

Den brottsbeskrivning som skulle kunna bli aktuell när någon kastar sten på bil är skadegörelse (12 kap. 1 § brottsbalken (BrB)) eller ringa skadegörelse (12 kap. 2 § BrB). För skadegörelse av normalgrad är straffskalan 14 dagars fängelse (26 kap. 1 § andra stycket BrB) och upp till två års fängelse. För ringa skadegörelse som utgår om skadans obetydlighet och övriga omständigheter vid brottet är att anse som ringa, kan påföljden bli böter eller fängelse i högst sex månader.Fängelse blir även här lägst 14 dagar (26 kap. 1 § andra stycket BrB)

Den som har begått brott under 15 år får emellertid inte dömas till någon påföljd (1 kap. 6 § BrB) och kan därmed inte blir föremål för envarsgripande enligt rättegångsbalken (NJA 1978 s. 67). Dock finns motsvarande möjlighet till envarsgripande enligt lagen om unga lagöverträdare (35 § lagen om unga överträdare)

Om den som har begått brottet agerar hotfullt eller försöker exempelvis slå dig har du rätt till nödvärn (24 kap. 1 § BrB). Rätt till nöd skulle även kunna föreligga men här får det beaktas om ditt handlande mot den som har begått brott har varit försvarlig i förhållande till den brottsliga gärningen (24 kap. 4 § BrB)

Annars kan du ringa polisen direkt om du väljer att inte angripa.

Lycka till!

Med vänliga hälsningar
Susanne ZahawiRådgivare