Erläggande av ersättning för andrahandsupplåtelse

Hej

Jag och min man ska hyra en lägenhet i andra hand och detta har blivit godkänt av fastighetsbolaget som äger hyreshuset. När allt var klart säger innehavaren av förstahandskontraktet att vi ska betala henne 25000 kr för att det är något man gör när man får ett andrahandskontrakt.

Jag hittar INGET på nätet om en sån kostnad. Är det verkligen lagligt att ta betalt för ett andrahands kontrakt?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När en andrahandsupplåtelse äger rum ingår förstahandshyresgästen i ett avtal med andrahandshyresgästen. I detta förhållande ser man förstahandshyresgästen som hyresvärd och andrahandshyresgästen som hyresgäst. I Sverige följer man principen om avtalsfrihet och således finns det möjlighet att förhandla om olika villkor för en uthyrning. När det däremot gäller upplåtelse av bostad, det vill säga även en andrahandsupplåtelse, är huvudregeln att man ska ta ut en så kallad bruksvärdeshyra som finns som en garanti för att hyran inte ska vara oskälig för hyresgästen enligt 12 kap. 55 § jordabalken. Hyran ska motsvara hyreslägenhetens bruksvärde och detta bestäms utifrån hur hyran är för motsvarande lägenheter i samma område. Således ska förstahandshyresgästen inte ta ut mer än vad denne själv erlägger i hyra med undantag för ett 10 % påslag för möblerad lägenhet enligt rättspraxis.

Denna kostnad som er hyresvärd vill erhålla i samband med hyresavtalet har ingen laglig grund som gör att hon kan utkräva det av er. Detta kan man tolka som att hon vill att ni erlägger någon form av deposition, vilket är något som är tillåtet men även något hon i så fall ska betala tillbaka vid hyrestidens slut. Om hon inte gör det kan det bli en tvist som kan tas upp i allmän domstol. Detta påslag som förstahandshyresgästen vill ha är något som är relativt vanligt förekommande på andrahandshyresmarknaden, särskilt när de upplåter andrahandshyreskontrakt "svart". Att hyra ut sin hyresrätt i andrahand utan hyresvärden godkännande kan vara grund för förverkande.

Otillåten försäljning av hyreskontrakt

I detta fall har ni redan blivit godkända av den ursprungliga hyresvärden men frågan är om det kan anses utgöra försäljning av hyreskontrakt till er; något som är straffbart enligt 12 kap. 65 § jordabalken. Detta kan leda till böter eller, om det sker i återkommande fall, fängelse för den som säljer kontraktet.

Slutsats

I detta rättsområde finns det viss oklarhet men jag råder er inte till att erlägga de 25 000 kr som hon begär av er. Om det anses att förstahandshyresgästen tar ut oskälig hyra kan ni i hyresnämnden begära prövning för återbetalning till den del som är oskälig enligt 12 kap. 55 e § jordabalken. I detta fall kan det tolkas som att förstahandshyresgästen säljer sitt hyreskontrakt och då ska man göra en anmälan till Polisen. Utöver det är det svårt att göra mycket mer eftersom förstahandshyresgästen har besittningsrätt av hyresrätten och således en starkare "rätt" till lägenheten än vad ni har som andrahandshyresgäster.

Om ni vill ha ytterligare rådgivning är ni välkomna att vända er till någon utav våra jurister.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Claudia Perra-MorinRådgivare